Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Negativ trend tar tid att vända"

/

Svenska elever halkar efter omvärlden i matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Det visar den stora Pisa-rapporten som presenterades på tisdagen.
Åsa Elfving, ordförande för Lärarnas Riksförbund i Örnsköldsvik, verkar inte särskilt förvånad.

Annons

– Det tar lång tid att vända utvecklingen när man inte varit så särskilt noga med vem man satt i katedern. Här i Örnsköldsvik tog man för bara fem–tio år sedan in lärare som inte var utbildade i det ämne man undervisade i – och var nöjd med det.

Enligt Åsa Elfving har kommunen under de senaste fem åren blivit mycket bättre på att plocka in lärare som är behöriga i ämnet.

– Det är en stor förändring. Tidigare var det inte viktigt alls, och då blir det så här. Och det tar jättemånga år innan en sådan här negativ trend vänder.

Hon tycker att Örnsköldsviks kommun kan bli ännu bättre på att ta in behöriga lärare i det undervisande ämnet.

– Det är ett självklart krav med utbildade lärare. Och så kommer det nog att bli också, i och med kravet på lärarlegitimation, säger hon och fortsätter:

– Men då har vi nästa problem, och det är att det är väldigt få ungdomar som vill studera till mattelärare, det är nästan inga sökande alls, störst brist är det i kombinationen med naturvetenskapligt ämne.

För att vända den negativa trenden anser Åsa Elfving att man måste se till att läraryrket blir mer attraktivt – med en god arbetsmiljö och tillräcklig lön.

– Det är viktigt att kunna locka med en lön som tilltalar ungdomar så att vi ser till att de duktigaste eleverna väljer läraryrket. Så är det inte i dag. De väljer mer välbetalda jobb med bättre arbetsförhållanden.

– Men det finns positiva insatser också, bland annat att mattelärarna får fortbildning. Jag hoppas att det påverkar i positiv riktning, säger Åsa Elfving.

Mer läsning

Annons