Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Möten över kulturgränser

ÖRNSKÖLDSVIK. Svenska gymnasieelever, irakiska, turkiska, kambodjanska och holländska komvuxelever om vartannat.
– Det kanske inte är så stora skillnader på oss, säger Mehmet Kizilkaya från Turkiet.
Det är komvux och gymnasieskolorna i Örnsköldsvik som startar ett
kulturutbyte över gränserna.

Annons

Komvux och gymnasieskolorna i Örnsköldsvik har påbörjat ett nytt projekt för att föra samman ungdomar från olika kulturer.
Under våren kommer ett 15-tal ungdomar som läser SFI-kursen (svenska för invandrare) att få göra praktik på Nolaskolan och Parkskolan. Under tre dagar får komvuxeleverna prova på de tre gymnasieprogram som de är mest
intresserade av, med en gymnasieelev som handledare.
Det här ger våra elever en bra chans att få se hur det ser ut en vanlig dag på ett gymnasieprogram, säger Madelaine Åkerstrand, som är lärare på komvux.

VIKTIG DEL
Även om inte alla SFI-eleverna kommer att hinna gå en svensk gymnasieutbildning - man måste vara under 20 år - så tycker Madelaine Åkerström att det är en viktig del av allmänbildningen att veta
lite om hur en svensk gymnasieskola fungerar.
De flesta invandrareleverna kommer väl också att få egna barn i skolan en vacker dag, säger hon.
Idén med gymnasieelever som handledare tycks fungera. I går samlades alla som ska ingå i projektet för en första träff i komvux lokaler, både från SFI och gymnasieskolorna. Klassrummet var fyllt av ett 50-tal gymnasieelever och 15 komvuxare, och rummet blev allt varmare, ju ivrigare samtalen blev.
Eleverna sitter i grupper och diskuterar sådant som mode, skolan, högtider och familjens betydelse i deras olika hemländer.
Sokchea Sun från Kambodja är 18 år, och hon tycker att utseendet verkar vara viktigt på ett
annat sätt i hennes hemland.
Där blir man
bedömd utifrån kläderna på ett annat sätt. Det är väldigt viktigt att vara prydlig, säger hon. Inte slarvig.
Elevgrupperna konstaterar snabbt att det är vanligt med skoluniformer i många länder, och att disciplinen ofta är mycket hårdare.
Men det behövs, säger Masar Raffee från Irak.
Här har ni 26 elever i en klass. I mitt land har vi kanske 46 elever i varje klass. Då behövs det att man lyssnar på läraren utan att säga emot, säger han.

SKRIKER HÖGST
Så är det inte här, säger May-Ann Lauriano som är en av dem som ska bli praktikhandledare för komvuxeleverna.
Här i Sverige har det nästan blivit så att den som skriker högst får sin vilja igenom, både hemma och i skolan, fortsätter hon.
På rasterna däremot är det skillnad, enligt Masar Raffee.
Där jag kommer ifrån är det viktigt att visa att man är någon
redan från början, att stå på sig. Då är både kläder och kroppsspråk viktigt.
Sedan hjälper det ju om man har stora muskler, säger han och ler.
Eleven Madelene Jonsson tycker att det nog inte är en så bra idé att börja sin första svenska skoldag på det sättet.
Svenskar är rädda för att sticka ut. Man måste vara lagom. Om man är ny och för kaxig, då tar
andra ofta avstånd från en, förklarar hon.
När komvuxläraren Madelaine Åkerström sedan summerar
diskussionerna, konstaterar hon att det visst finns en hel del skillnader mellan olika kulturer.
Men mestadels likheter, säger hon.
Praktikperioderna börjar i veckan och fortsätter fram till påsk. ÅSA SJÖBERG

REDAKTIONEN

Mer läsning

Annons