Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer kontinuitet i hemtjänsten

/
  • Hemtjänsten håller på att omorganiseras. Avsikten är bland annat bättre kontinuitet för både brukare och anställda.

Hemtjänsten i kommunen håller på att omorganiseras. Avsikten är att det ska bli bättre för både brukare och personal.

Annons

– Det ska bli bättre kontinuitet, säger Lena Hurtigh.

Det är knappast någon hemlighet att hemtjänsten emellanåt brottas med problem, som sedan påverkar de människor som behöver hjälp i hemmet. Bland annat är det en äldre man som nu i skrift har påpekat att han ständigt möts av vikarier – och att han önskar kontinuitet.

Just detta, att brukarna möts av många nya ansikten, är en bidragande orsak till att hela verksamheten håller på att ses över.

– Arbetet håller på för fullt. Vi ser bland annat över scheman och poolpass, säger avdelningschefen Lena Hurtigh.

Längst har kommunen kommit i några av de 17 hemtjänstområdena, bland annat i Björna, Långviksmon och Trehörningsjö.

– Fem personer kommer att jobba med poolpassen där. Det betyder att det är de som rycker in vid sjukfrånvaro och kortare semester, säger Lena Hurtigh.

– Och på så sätt kommer det efter ett tag att bli kända personer som möter brukarna.

Om de här fem personerna inte kommer att behövas någon gång ute på fältet, kommer de i stället att finnas på ett äldreboende.

Hela upplägget kommer sedan att anpassas efter varje hemtjänstområde, vilket betyder att det kommer att skilja lite från ort till ort.

– Vi kommer att utgå från demografi och geografi. Avsikten är också att det ska handla om omsorgskontinuitet, det vill säga att personalen ska vara påläst dit de kommer. Det ska vara tryggt för brukaren, säger Lena Hurtigh.

Sammanlagt berör hela omställningen kommunens alla invånare som använder hemtjänst, plus drygt 700 omvårdnadspersonal.

Mer läsning

Annons