Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mätningar fortsätter

/
  • Dubbdäck sliter upp partiklar från asfalten och är ett problem för miljön i centrum.

Enligt den rapport som skickats in till EU så klarar Örnsköldsvik de ställda miljökraven efter mätningarna av luften.
Däremot innehåller den höga halter av kvävedioxid.

Annons

Svenska Miljöinstitutet, IVL, har nyligen presenterat en rapport över mätningar av partiklar i luften, där finns Örnsköldsvik som den enda staden i Ångermanland med. 13 gånger per år överskrids miljökvalitetsmålen.

Gränsvärdet i EU:s bestämmelser är ett årsmedelvärde över 40 mikrogram/kubikmeter luft eller fler än 35 dygn med över 50 mikrogram/ kubikmeter luft. Sveriges miljökvalitetsmål för kalenderår är max 15 mikrogram per kubikmeter luft. Det övre tröskelvärdet, som innebär att luftkvaliteten måste fortsätta övervakas med mätningar, är fler än 35 dygn med över 35 mikrogram per kubikmeter luft.

Mätningarna av luftkvalitén visar att de flesta kommuner ligger under EU:s gränsvärden för partiklar (PM10) när man räknar på ett genomsnitt för året men att gränserna överskrids under enskilda dygn. Däremot är halterna av partiklar i många kommuner långt ifrån Sveriges miljökvalitetsmål för frisk luft.

– Vi har klarat miljökvalitetskraven för 2012 men vi fortsätter mätningarna, det finns inga planer på att avsluta dessa, säger Katrina Mähler, miljöinspektör.

– Så länge vi har E4:an genom centrum så kommer det att vara svårt att få ner halterna.

Största problemet med E4:an är de partiklar från asfalten som rivs upp av dubbdäck.

– Mycket beror på vilket väder det är under vintern, mildare vintrar medför att gatan oftare är våt och det ger mer partiklar i luften under våren när gatan torkar upp.

– Resultatet av mätningarna är väldigt beroende på vädret under vintern, sämre väder ur detta perspektiv är när det blir plusgrader eller när det är omväxlande kallt och varmt, eller kanske till och med regn.

Mätningen vid Centralesplananden kommer att fortsätta och kommunens åtgärdsprogram som antogs 2011 kommer fortsätta. Problemet med dessa PM10-partiklar är att hälsan påverkas. Det är i första hand luftvägarna som berörs men senare tids forskning har även visat på ökad sjuklighet i hjärt- och kärlsjukdomar. Kostnaden för partikelutsläppen i Örnsköldsviks tätort beräknas till cirka 15 miljoner kronor per år. Då ingår bland annat kostnader för arbetsbortfall och sjukvård.

– Partikelhalten har visserligen varit bättre under de senaste åren men vi har höga halter av kvävedioxid under 2013 och en anmälan om det har gjorts till Naturvårdsverket.

Mer läsning

Annons