Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Massalastningen vid Domsjö i blockad

Hamnarbetareförbundets blockadvarsel trädde i kraft vid natten i går måndag. Den innebär att farttyg som lastar massa vid Domsjö fabriker förklaras i blockad.

Annons

Vi känner oss orättvist behandlade. Vi har uppfyllt vår del av medlarbudet, säger Lars Nordin, vd för Domsjö fabriker.
I en förlängning hotar Domsjös agerande hamnarbetarnas existens, hävdar Björn Borg, Hamnarbetareförbundets ordförande.

Ytterst handlar konflikten om det är Pappers eller Hamnarbetareförbundets medlemmar som ska lasta fartygen vid Domsjö fabriker. Domsjö fabriker, som sedan den 10 april övertagit lastningen i egen regi, hävdar att lastningen sker vid fabrikens egen kaj och inom fabrikens område och har fått stöd i den bedömningen av Pappers ordförande Sune Ekbåge.
- Enligt min och LO:s mening är det klarlagt att det är Pappers som har avtalsrätten i hamnen vid Domsjö fabriker, säger han i ett pressmeddelande.
- Hamnarbetareförbundet agerande är fackligt omoget. Det naturliga vore att förbundet lyfter sin blockad. Det skulle göra alla till vinnare, sägfer Sune Ekbåge.
Hamnarbetareförbundet hävdar att lastningen ska ske av hamnarbetare, precis som det "alltid" gjorts förut. I en ÖA-artikel den 20 april förklarade Transports ombudsman Peter Winsten att stuveriarbete är något som tillhör Transport eller Hamnarbetareförbundet och att förbundet därför i den aktuella frågan stöder Hamnarbetareförbundet. ÖA har sökt honom i dag men ej fått någon kontakt.
De kontakter som varit mellan Domsjö fabriker och Örnsköldsviks Stuveri om att "på marknadsmässiga villkor uppnå ett avtal om lastning av massa" har inte lett till någon överenskommelse trots att blockadvarslet framflytats.

Blockaden kan utvidgas

I första hand gäller blockaden lastning av massa vid Domsjö fabriker. Sekundärblockader kan emellertid komma att drabba de fartyg och företag som bryter mot den ursprungliga blockaden.
Det är först då som blockaden får någon egentlig kraft, säger Hamnarbetareförbundets ordförande Björn Borg. Om ett fartyg som lastats i Domsjö anlöper någon av de 24 svenska hamnar där vi har stuveriarbetare kommer arbetet med sådant fartyg att blockeras.
I ett längre perspektiv kan man även tänka sig att blockaden kan drabba andra fartyg som tillhör de rederier som lastar massa i Domsjö med fabrikens personal.
Björn Borg säger att det är väldigt sällan som konflikter av det här slaget inte går att lösa. Den största hittills var när Gullfiberfabrikens anställda i slutet av 1970-talet själva lastade fartyg. Konflikten ledde så småningom till att engelska hamnarbetare blockerade lossningen av fartygen varefter konflikten löstes till hamnarbetarnas förmån.
Vi ser väldigt allvarligt på det som sker i Domsjö eftersom det i en förlängning hotar hamnarbetarnas existens. Vi vill naturligtvis inte att arbetargrupper på det här sättet ska konkurrera om jobben, slutar Björn Borg.

Orättvist behandlade

Vi känner oss orättvist behandlade. Jag upplever att vi uppfyllt våra åtaganden vid medlingen den 6 maj, säger Lars Nordin, vd i Domsjö fabriker.
Blockaden träder i kraft trots att vi inte fått någon egentlig offert från Örnsköldsviks Stuveri. Företaget har i stället meddelat vi skulle söka egna lösningar.
För oss är det livsnödvändigt att lastning av massa sker. Så länge ingen extern underleverantör offererar lastning av massa på marknadsmässiga villkor är det nödvändigt att arbetet utförs av vår egen personal. Det kommer vi att fortsätta med, säger Lars Nordin.
Han hänvisar också till att Domsjö har tecknat avtal med Pappers som godkänt lastningsarbetet.
Mikael Johansson, vd för Örnsköldsviks Stuveri, bekräftar att man fått en offertförfrågan från Domsjö fabriker.
Men vi kunde helt enkelt inte uppfylla alla de krav som Domsjö fabriker ställde. Därför blev vi tvungna att avvisa offerten. Vi bedriver också en affärsverksamhet och måste ha en rimlig ersättning för jobben.
I fjol hanterade Örnsköldsviks Stuveri 130000 ton massa vid Domsjö fabrikers kaj i Hörneborg.



PEHR-AXEL SUNDBOM

Mer läsning

Annons