Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Livsstilsprojekt hjälper Husumskolan må bättre

HUSUM. Husumskolan jobbar redan hårt med fysiken för att må bra.
Nu ska elever, lärare och personal må ännu bättre.
Nyckeln heter livsstilsarbete genom fysisk, mental och social kompetens.

Annons

Sedan i höstas har eleverna i årskurs sju i Husumskolan haft extra fysisk aktivitet. De dagar inte idrott stått på schemat har eleverna ändå rört på sig i en halvtimme.
Joggning och promenader, styrketräning, smidighet, bollspel och simning har varit receptet för att få de unga att må bättre såväl till kropp som till själ.
Det arbetet ska fortsätta i höst och de nya sjuorna slussas in.
Samtidigt tar Husumskolan nu ett steg vidare.
I tre dagar ska skolans 18 lärare sätta sig in i grundstenarna för livsstilsarbete genom FMS fysisk, mental och social kompetens.
Tanken är att lärarna sedan inom arbetslagen ska jobba vidare för att nå ut till eleverna.
Högstadieelever har förmågan att ta ansvar för såväl sin egen som kompisarnas fysiska och mentala hälsa, säger Acki Wästlund, som håller i studiedagarna och utbildningen. Vi ger dem verktygen och självförtroendet att klara av det.

LIVSSTILEN AVGÖR
Acki Wästlund, beteendevetare med förflutet som idrottslärare, betonar livstilens stora betydelse för att elever såväl som lärare och annan skolpersonal ska må bra och för att man i skolan ska nå goda arbetsresultat.
Vi tar upp frågeställningar som hur motion motverkar stress, liksom hur kamratrelationerna eller relationerna med de vuxna påverkar skolresultatet.
Genom att dokumentera elevernas livsstil kan skolan i sitt FMS-arbete öka de ungas insikt och kunskap om hur livsstilen påverkar hälsan.
Elevprofilen, som tas fram i ett speciellt datorprogram, ger en helhetsbild av hur det fysiska, mentala och sociala samverkar och ger förutsättningarna såväl i skolan som på fritiden.
Här i Husum har man fattat att det inte bara är idrottslärarna, skolsköterskan och kuratorn som behöver engagera sig i barnens hälsa. Alla på skolan måste vara med i det arbetet, säger Acki Wästlund.

SAMTALA RÄTT
I går inleddes FMS-arbetet med samtalet, hur de vuxna pratar med barnen.
Vi ska lyssna, förstå och bekräfta inte ge råd. Samtalet ska fungera stärkande och upplyftande för eleven. Men i vårt stressade tid har vi ofta inte tid att lyssna av de unga.
I dag och i morgon fortsätter studiedagarna med en rad fysiska aktiviteter. Avslutningsdagen knyts livsstilsfrågorna samman med de fysiska aktiviteterna, bland annat genom rollspel.
Sedan är det upp till arbetslagen på skolan hur de ska arbeta vidare med de olika frågorna, säger Acki Wästlund. Kanske genom värderingsövningar, kanske på annat vis.
De tre studiedagarna ska senare följas upp med vidareutbildning av ett mindre antal lärare som ska följa upp projektet.
Björn Eriksson har idrott i Husumskolan.
I dag är vi duktiga på den fysiska aktiviteten. Genom det här får vi bättre grepp om helheten.

PER EURENIUS

Mer läsning

Annons