Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Less på att gå till verkstan

ÖRNSKÖLDSVIK. I går var Olof Wallin på Carstedts – igen.
– På grund av en dålig bil har man lärt känna nästan hela företaget, sa han med ett snett leende.
Nästa möte med bilfirman kan ske i Allmänna Reklamationsnämnden.

Annons

När du tycker det är jobbigt att din bil kräver besök hos verkstad kan du alltid ägna 57-årige Olof Wallin en tanke.
Han har transporterat sin röda Mazda till Carstedts garage 17 gånger.
Ändå är bilen knappt inkörd.
Nu vill jag annullera köpet, säger Wallin.
Och Carstedts vd Ulf Sundberg säger att han vill göra allt för att hjälpa olycklige Wallin, som inte längre känner för att behålla sin Mazda.
Fast något återköp av bilen vill Sundberg inte gå med på.
Vi vill att Mazda i Uppsala tittar på bilen, säger Sundberg. Om det blir så att ärendet hamnar hos Allmänna Reklamationsnämnden så får vi rätta oss efter deras rekommendationer.

KÖPTE EN NY
Olof Wallin köpte en splitter ny Mazda 323 i slutet av 1998. Bilens höga tomgång, den rusade upp till 3 000 varv, medförde att ett missljud i motorn uppstod.
I samarbete med generalagenten i Uppsala försökte Carstedts åtgärda problemet.
Först bytte vi topplocket, sedan byttes hela motorn, säger Carstedts verkstadschef Stig Berggren.
Det var i början av december 2000 och bilen hade då rullat 1 985 mil.
Ursprungsfelet kom Carstedts och Mazda inte till tals med. Motorn fortsatte att rusa så fort nyckeln vreds om, och det knäppande ljudet under huven var där som vanligt.
Bilen fick rulla några hundra mil för mycket utan att felet hittades, säger Wallin. Nu har en motor till skadats.

HAR STÅTT I EN MÅNAD
När Wallin och verkstadschefen Stig Berggren demonstrerar bilen hörs tydligt hur det börjar knäppa i motorn så fort startnyckeln vrids om. Några sekunder senare försvinner ljudet.
Om det varit kallare ute hade ljudet hörts betydligt längre, säger Wallin.
Sedan en månad står bilen hos Carstedts.
Wallin vill ha ett återköp till stånd och Carstedts vill att bilen ska få en undersökning i Uppsala.
Generalagenten har sagt att det ska komma upp folk från Tyskland för att titta och lyssna på bilen, berättar Ulf Sundberg.
Men Wallin är less. Hans tålamod är slut. Han vill inte längre äga bilen.
Bilen som var utkörd innan den var inkörd.
Låt oss få köra ner bilen till Mazda så att de får titta på den, ber Sundberg Wallin.
Som menar att företaget inte levererat enligt det kontrakt som skrevs.
Jag har fått en trasig bil. Vad hade hänt om jag hade betalat tio procent av summan med falska sedlar?
I dag kom jag på att man som köpare inte borde behöva betala hela summan förrän garantitiden gått ut. Det hade gjort bilhandlarna lite mer entusiastiska.
Hur hade du reagerat om det var din nya bil som efter 17 verkstadsbesök fortfarande inte var hel?
Jag vet inte, svarar Ulf Sundberg. Jag har förståelse för att en kund som inte är nöjd är besviken.
Du säger att ni till varje pris vill hjälpa Olof Wallin då är det bara att säga ja till annulleringen som har brevledes har föreslagit.
Vi vill skicka iväg bilen. Vi är inte ute efter att klara oss undan, vi kommer att följa Allmänna Reklamationsnämndens förslag om det går så långt.

HASSE TAVÉR

Mer läsning

Annons