Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Mest
läst

Lätt att köpa trimmat

ÖRNSKÖLDSVIK. Den som funderar på att köpa en EU-moped har mycket att välja på.
Fabrikatet, färgen, priset...
... och så hastigheten.
Säljarna erbjuder moppar som går 100 kilometer i timmen.

Annons

Den 1 november 1998 började ett EG-direktiv för klassificering av mopeder att gälla.
Den så kallade EU-mopeden började göra sitt intrång i Sverige.
Och efter det har det gått fort. Både när det gäller försäljningen av dessa EU-moppar och på vägarna där farkosterna svischar fram i jämförelse med den traditionella mopeden.
När du som köpare av EU-moped tagit ställning till vilket fabrikat du vill ha, vilken prisklass du anser vara lämplig och vilken färg du tycker är finast då återstår bara att göra upp med handlaren om vilken maxfart du vill att fordonet ska klara.
För trots att lagen säger att en klass I-moped (EU-moppen i dagligt tal) inte får gå fortare än 45 kilometer i timmen är de flesta säljare inte så noga med den detaljen.

BARA EN SA NEJ
Vi ringde runt till ett halvdussin försäljare i Örnsköldsvik och bara en förklarade att det enda han kan sälja är maskiner som gör högst 45 kilometer i timmen.
Av de övriga fem fick vi varierande svar.
En kunde till och med erbjuda en moped som gör så gott som hundra knyck.
Jag har hört talas om det här förut, säger Mats Hjälm på Vägverket i Härnösand. Fast jag tycker självklart att det är väldigt olyckligt att säljarna inte respekterar reglerna.
Örnsköldsviks mopedhandlare kan erbjuda maskiner i alla tänkbara varianter; både när det gäller märken, prisklasser och hastigheter på fordonen.
En handlare sa att om kunden vill ha en maskin som går si eller så fort, då får det bli så.
Men kom in till oss så får du kika ordentligt innan vi diskuterar, sa han vidare.

SKA ORKA I BACKARNA...
En annan säljare hade en fiffig lösning:
Vi skriver papper på att den är modifierad för tävlingsbruk.
Samma säljare förklarade att deras mopeder gör ungefär 50-55 kilometer i timmen, och det är för att de ska orka med i uppförsbackar.
Efter inkörningen går den till och med ännu fortare.
Kostar det extra att få den ytterligare lite vassare?
Ja, det kostar extra. Självklart tar vi en slant för det.
En annan försäljare förklarade att hans märke är väldigt lätt att trimma.
Den går att få upp i 90, 95, 100 kilometer i timmen. Det är bara att ändra insprutningen och att plocka bort en bricka.
Kan ni hjälpa till med den saken?
Det är inga problem, du får hjälp med trimningen.
Det här säljarresonemanget gillar inte Mats Hjälm. Han vill varna köparna från att göra affärer med den som säljer det som snarare är en lätt motorcykel istället för en moped.
När köparen blir stoppad av polis är det inte så roligt längre. Säljarna borde förstå att de gör köparna en riktig björntjänst.
Ungdomarna som kör för fort kan få stora problem när de senare ska försöka skaffa sig körkort för bil.

HJÄLPER TILL ATT TRIMMA
Den tredje vi ringde för att höra hur snabb EU-moppe vi kunde få köpa, svarade att deras maskiner visserligen inte gjorde mer än 45, men att de mycket väl kunde bistå med trimningshjälp.
Det är upp till brukaren hur mopeden används.
Ungefär på samma sätt svarade nästa säljare. Han sa också nånting om spärrbrickor och att maskinen inte ska strypas om man vill att den ska gå fortare än de 45 kilometer i timmen som är lagligt.
Får vi en arbetsorder om att utföra något på din moped så gör vi det.
Den enda som nekade oss en riktig fartmaskin berättade emellertid att deras fordon med lätthet kunde skrämmas upp mot 100 kilometer i timmen.
Men vi kan bli ansvariga om det händer något, så vi trimmar ingenting åt dig. Det får du i så fall göra själv. Vi levererar en moped som går 45, sedan är det upp till kund att modifiera den.

HASSE TAVÉR

Mer läsning

Annons