Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare: "Hjälp oss så vi klarar av vårt jobb"

/
  • – Det är jättebra att lärarfacken har lämnat in en anmälan till Arbetsmiljöverket, om brister i lärarnas arbetsmiljö, men det är synd att det ska behöva gå så här långt, tycker, från vänster, Ingegerd Häggström, Anneli Wiklund och Lena Sundberg, tre av de tiotalet grundskolelärare som allehanda.se träffade under Lärarförbundets ombudsträff på torsdagen.

Grundskolelärare i Örnsköldsvik vittnar om hög arbetsbelastning och stress

Annons

Dessutom har det blivit mycket värre under de senaste åren.

– Det har gått utför, som en stor och brant nedförsbacke. Det finns ingen början och inget slut på arbetsuppgifterna, säger Ingegerd Häggström.

Grundskolelärarna efterlyser en redovisning om vad som ska ingå i deras jobb.

– Som det är nu ska vi göra allt ifrån att till exempel kopiera papper, försöka fixa teknisk utrustning som inte fungerar, informera föräldrar om saker och ting till att undervisa eleverna. En vaktmästare, till exempel, har sina tydliga arbetsuppgifter. Det saknas för oss lärare, säger en av de tiotalet lärare som allehanda.se träffade på torsdagen, under Lärarförbundets ombudsträff.

Det har gått ett par dagar sedan Lärarnas riksförbunds och Lärarförbundets lokalavdelningar i Örnsköldsvik till slut fick nog och anmälde kommunen till Arbetsmiljöverket, som allehanda.se tidigare skrivit om. Och nästa vecka kommer Arbetsmiljöverket till Örnsköldsvik.

– Det är helt rätt gjort av fackföreningarna. Dialogerna mellan facken och arbetsgivaren räcker inte längre. De leder inte till förbättringar. Nu är det dags för handling. Samtidigt är det tråkigt att det ska behöva gå så här långt, säger en av lärarna och får medhåll av de andra.

Ingegerd Häggström jobbar med årskurs 7–9 på Alneskolan. Hon har arbetat i 25 år inom skolan i Örnsköldsviks kommun och tycker att läraryrket och jobbet med eleverna är fantastiskt givande, men konstaterar att lärarnas arbetsmiljö drastiskt har försämrats under de senaste åren. En hög arbetsbelastning och stor stress hör till vardagen och arbetsdagen har inget slut.

– När vi äntligen kommer hem på kvällen ringer ofta engagerade föräldrar. Det finns ingen ände på arbetsuppgifterna, säger hon.

– Precis! tillägger en av de andra. Hur många här kan till exempel ta ut sin lagstadgade lunch?

Ingen lärare räcker upp handen.

Lärarna berättar att de ofta prioriterar andra saker än att ta ut sin lunchrast. Sådant som de anser är viktigare. Som en elev som behöver hjälp. Eller att förbereda inför nästa lektion. Eller att försöka få ordning på teknisk utrustning som inte fungerar. Eller att vara rastvakt. Eller att skura toaletten.

– Det brukar vi få göra i stort sett varje dag på vår skola. Lokalvårdaren jobbar fram till klockan 10 på förmiddagen. Behöver toaletten göras rent efter det, så landar det på oss, säger en lärare.

– Så är det även på den skola där jag jobbar, säger en annan. Jag har fått veta var skurhinken och trasorna finns, för att kunna sköta även den arbetsuppgiften.

Samtliga lärare som vi pratar med säger att de jobbar fler timmar än de ska göra enligt sitt schema.

– Men hur många här har fått övertidsersättning? undrar en lärare.

Inte heller nu räcker någon upp handen.

– Vi brukar få höra att vi ska kvitta övertiden mot att sluta tidigare någon annan dag, men när ska vi kunna göra det? undrar en av lärarna uppgivet.

Lärarna poängterar återigen att de trivs med sitt yrke, men de har en uppmaning till sin arbetsgivare, Örnsköldsviks kommun:

– Hjälp oss så att vi klarar av vårt jobb!

Mer läsning

Annons