Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länstrafikens ekonomi kan utarma glesbygd

ÖRNSKÖLDSVIK. Kollektivtrafiken i de fyra nordligaste länen hotas av mycket kraftiga neddragningar i främst glesbygden om inte länstrafikbolagen får ett tillskott på 27 miljoner kronor.
– Till orter som Björna, Trehörningsjö och Solberg kan till och med varuförsörjningen hotas.

Annons

Det säger kommunalrådet Christer Nilsson, Kramfors, tillika ordförande för länstrafiken i Västernorrland. Han ledde i tisdags en uppvaktning hos statssekreterare Gun Eriksson i regeringskansliet där de fyra nordligaste länen, som tillsammans har 55 procent av landets yta, redogjorde för den mycket bekymmersamma situationen.

UPPVAKTADE REGERINGEN
Det var meningen att vi också skulle få träffa näringsminister Björn Rosengren men han blev upptagen med konstitutionsutskottet.
I Örnsköldsvik är det främst trafiken till Björna, Trehörningsjö, Bredbyn och Solberg som berörs, säger Christer Nilsson. Eftersom det är turer mitt på dagen som är lättast att dra in med tanke på skolskjutsar och arbetsplatspendling kan det få kännbara konsekvenser för varuförsörjningen i stället.
Bakgrunden till uppvaktningen är att länstrafikbolagen i de fyra nordligaste länen kunnat samarbeta och utveckla den så kallade Norrlandsresan.
Den är ett samarbete mellan länen som tillskapades redan under 1980-talet och innebär att det är möjligt att resa inom drygt halva Sverige med buss eller tåg på en och samma biljett med ett minimum av bussbyten.
Avtalet om ersättning till denna trafik upphörde år 2000. Därmed är grunden för det som länen lyckats skapa genom samarbete under 20 års tid på väg att slås sönder.
Dyrare upphandling
Länstrafiken i alla fyra länen räknar med att kostnaderna vid upphandling av fortsatt kollektivtrafik kommer att öka dramatiskt. Länstrafiken i Jämtland beräknar till exempel att underskottet ska öka från 13,3 till 37,8 miljoner kronor under perioden 2002-2005 om inte staten ökar sin andel.
Ökat tillskott från kommuner och landsting är inte att räkna med med tanke på åldersstruktur, ekonomiska läge och stigande kostnader för vård och omsorg.
För Örnsköldsviks kommun finns ett överhängande hot om indragning av all trafik mitt på dagen samt lördagar och söndagar till Björna, Trehörningsjö, Bredbyn och Solberg.

INTE MÖJLIGT DRA IN MER
Västerbottens länstrafik har liknande problem och har redan så gles trafik på inlandet att ytterligare indragningar inte anses möjliga.
För att spara pengar måste i stället indragningar göras på nästan lönsamma linjer som mellan Umeå och Örnsköldsvik samt mellan till exempel Umeå och Holmsund.
Även om dessa linjer ger stora intäkter innebär det ändå en viss besparing om indragningar av turer görs.
Jag har intrycket att statssekreteraren lyssnade på våra argument, säger Christer Nilsson.
Vi få se hur långt det bär. Det är bra om vi får ut en diskussion om dessa frågor bland allmänheten så att vi får ett opinionstryck att luta oss mot.

SVEN LINDBLOM

Mer läsning

Annons