Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Långa transporter för skrotbilar

ÖRNSKÖLDSVIK. Det är långt ifrån säkert att du får betalt för din skrotade bil. Åtminstone i Örnsköldsvik.
– Jag skulle inte ens få skrotpremien, säger Else Lundin, som körde halvförsäkrat när hon krockade med en älg.

Annons

Else Lundin i Stockholm var på besök i Örnsköldsvik i slutet av förra året. Ett besök som slutade med blotta förskräckelsen.
Jag krockade med en älg och hamnade på sjukhuset. Av bilen blev det bara skrot, men själv klarade jag mig ganska bra, säger hon.
Bilen som var halvförsäkrad var det dock inte mycket att göra åt.
Vi fixar det här, sa firman dit min krockade bil transporterades.
Men vad Else Lundin då inte visste var att hon inte skulle få en enda krona för sin krockade bil, trots att hon egentligen var berättigad till 1 200 kronor i skrotpremie.

"GANGSTERFASONER"
Det jag upplevde i Örnsköldsvik var rena rama gangstermetoderna, säger hon.
Anledningen till Else Lundins ilska är att hon blev rekommenderad att skicka sin bil till en skrotfirma på en helt annan ort långt ifrån Örnsköldsvik och att hon på det sättet inte skulle få någon premie på grund av transportkostnaden.
Till slut rättade det dock till sig för Else Lundin, eftersom hon fick hjälp från annat håll.
Det finns ju åtminstone ett par skrotfirmor i Örnsköldsvik. En av dem hämtade min bil och betalade skrotpremien. Men visst är det underligt att de flesta bilar som blir skrot i Örnsköldsvik måste fraktas långt därifrån? Dessutom kan man ju inte påstå att det är direkt miljömässigt, säger hon.
Hos bilfirman i Örnsköldsvik, där bilen hamnade, säger en verkstadsansvarig att det är försäkringsbolagen som styr var skrotbilarna hamnar eftersom de har avtal med en stor firma.
Men ska man då inte hjälpa som i det här fallet en kund?
Självklart. Men det är samtidigt kundens ansvar att ta hand om sin bil om den är halvförsäkrad; de får själva se till att bilen kommer härifrån.
Hans Zetterling, branschexpert på bilskrotning hos Naturvårdsverket, säger att det finns cirka 600 auktoriserade bilskrotar i landet, men att de flesta tyvärr finns i södra Sverige.
Miljömässigt är naturligtvis de långa transporterna i Norrland inte bra. Dessutom är det många människor som inte känner till så mycket om skrotning av en bil. Vi ska försöka upplysa i samband med kallelsen till bilbesiktningen. Det kan bara bli bättre, säger han.
Lasse Åkesson, regionombud för Bilskrotarnas Riksförbund, BSR, tycker också det är märkligt att bilar ska behöva transporteras långa sträckor i onödan. Speciellt om det finns skrotföretag på orten.
Självklart tycker jag att det är fel. För bilägarens och miljöns bästa så bör närmaste skrot rekommenderas. Men det är en svår bransch det här, säger han.


TORBJÖRN BERLIN

Mer läsning

Annons