Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klottrare kan orsaka höjda biljettpriser på Norrtåg

/
  • Norrtåg är drabbade av klotter som kostar stora belopp i sanering. Även tågen som testade (bilden) Ådalsbanan innan trafiken öppnades har drabbats.

Norrtåg har drabbats av en våg med klotter. Läget är så allvarligt att bolaget överväger att höja biljettpriset för att kompensera merkostnaderna för tågsaneringen.

– Vi är mycket bekymrade över situationen. Sedan trafikstarten på Ådalsbanan har vi haft drygt en miljon kronor i saneringskostnader, säger Lena G Olsson marknads- och affärsutvecklingschef hos tågoperatören Botniatåg AB.

Annons

Ända sedan trafikstarten på Botniabanan 2010 har Botniatåg haft problem med klotter. Men problemen har ökat kraftigt efter att trafiken har kommit gång på Ådalsbanan. Hittills har det inrapporterats 27 fall av klotter sedan augusti då trafiken öppnades mellan Umeå och Sundsvall.

Klottrandet får direkta konsekvenser för resenärerna eftersom tågen tas ur drift när de ska saneras. Norrtåg har tvingats hyra in bussar då man inte har några reservtåg att sätta in.

– Rutinen är att tågen tas in för sanering och samtidigt görs en polisanmälan. Varje sanering kostar i storleksordningen 30 000 kronor, berättar Lena G Olsson.

Det är när tågen står uppställda nattetid som klottrarna slår till. Enligt polisanmälningarna har det skett på samtliga stationer längs Ådalsbanan och Botniabanan. Hittills har bara en klottrare gripits och fällts med böter som straff. Det var i februari som en man greps på bangården i Umeå efter att ha klottrat ned ett tåg tillhörande Norrtåg.

Ingen har gripits för klottret på tågen som har stått i vänteläge på stationerna i Örnsköldsvik, Västeraspby, Kramfors, Härnösand, Timrå och Sundsvall.

När polisen utreder klotterärenden är det viktigt med vittnesuppgifter och att säkra spår vid brottsplatsen så fort som möjligt. Det går till exempel att analysera färgen och se vad det är för sort.

– Vi fotograferar klottret innan tåget saneras, säger Lena G Olsson.

Flera polismyndigheter jobbar med register där man sparar bilder och gärningsmannens signaturer, så kallade tags, för att kunna jämföra med tidigare klotter. För att komma åt problemet med klotter och skadegörelse samarbetar också Polisen med fastighetsägare, kommun och andra aktuella samhällsaktörer.

Norrtåg dras med tre miljoner kronor underskott som är orsakat av att man tog över den internationella trafiken mot Narvik och Trondheim. Kostnaderna för klottret finns inte med i deras budget.

– Vi diskuterar möjligheten att höja biljettpriserna. Men inget är bestämt, säger Lena G Olsson

Mer läsning

Annons