Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klart för Botniabanan Husum – Nordmaling

NORDMALING. I går var det en glädjens dag i Nordmaling och inom Botniabanans projektledning.
Regeringen sa ja till tillåtlighet för delsträckan mellan Husum och Nordmaling.
– Det känns verkligen skönt, sa kommunalrådet Kerstin Sjöström (c), tillika styrelseledamot för Botniabanan AB.

Annons

Botniabanan drar därmed in på allvar i Västerbottens län. Delsträckan är uppdelad i två järnvägsplaner och nu blir det full fart med att upprätta dessa. Det sedvanliga samrådet med markägarna och andra berörda drar igång för fullt med sikte på byggstart om cirka 20 månader.
Det tar så lång tid trots att det här kanske är den minst problematiska sträckan när det gäller motstående intressen, säger projektchef Peter Törnkvist, Banverket. Vi får räkna med att det dröjer till första halvåret 2004 innan vi kan börja bygga.
Med det här beskedet känner vi oss än mer säkra på att Botniabanan kommer att byggas i sin helhet, säger Kerstin Sjöström. Det finns en teoretisk möjlighet att stanna i Husum. Nu känner vi oss trygga över att det blir järnväg ända till Umeå. Personligen ser jag en förlängning upp till Luleå och Haparanda som det enda logiska på sikt.

MYCKET SKOG
Anders Kers är projekteringsledare för sträckningen genom Nordmaling. Han säger att banan kommer att gå under E4 söder om Grundsundavallen och väster om Önskan och odlingslandskapet.
Järnvägen kommer sedan att dras väster om och upp till sex-sju kilometer från E4 genom skogen fram till Ava. I byns södra del kommer järnvägen att gå under E4 och sedan öster om E4 fram till Nordmaling.
Vid Lenas vägkrog i Rödviken kommer järnvägen att gå precis där E4 ligger i dag och några kilometer norrut. E4 kommer följaktligen att flyttas västerut.

PLANFRIA KORSNINGAR
Tillåtligheten innebär att Vägverket kommer att gå igång med full kraft i projekteringen av ny E4-sträckning och planskilda korsningar både vid den södra och norra infarten till Nordmaling.
Det är en positiv sidoeffekt som gläder oss mycket, säger Sune Höglander, teknisk chef i Nordmalings kommun. Eftersom ny E4-sträckning måste vara klar innan järnvägen börjar byggas kommer Vägverket att inleda sin del av projektet redan 2003.
Nordmalings resecentrum kommer att placeras vid den södra infarten till samhället. Kostnaden beräknas till 20 miljoner kronor.
Nu bygger vi samman Nordmaling med både Örnsköldsvik och Umeå, säger Kerstin Sjöström. Vi har i dag stor utpendling i båda riktningar och är oerhört glada över att Botniabanan byggs.
Riksdagsledamöterna Agneta Lundberg och Hans Stenberg (s) var också mycket glada efter gårdagens besked. De säger båda att Botniabanan är så viktig att den inte får fördröjas mer än absolut nödvändigt.
De långa handläggningstiderna sedan vi fick den nya miljöbalken är ett stort problem, säger Hans Stenberg. Jag sitter i trafikutskottet och i en utredning som ska titta över just de långa handläggningstiderna. Syftet är att studera var som kan göras för att korta dessa.

SVEN LINDBLOM

Mer läsning

Annons