Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Kan visa exakt hur båten körde"

/
  • Den GPS som satt i olycksbåten som kraschade så våldsamt att tre personer omkom, och en skadades allvarligt, kan visa exakt hur båten körde natten mot söndag.

Båtens exakta position, hastighet och färdriktning för varje sekund.
Det kan olycksbåtens GPS ge svar på – om den var i gång natten det hände och om den klarat kraschen.

Annons

Efter helgens tragiska båtolycka som krävde tre liv och där ytterligare en person skadades allvarligt står mycket av polisens hopp till den kraschade båtens GPS.

– Den måste gå att starta för att man ska kunna analysera innehållet. Då kan den ge väldigt mycket information, säger Ida Enstedt på Garmin Sweden, tillverkaren som gjort den GPS-navigator som fanns ombord på olycksbåten.

Men det finns ett viktigt förbehåll.

– Den måste ha varit påslagen, annars finns där naturligtvis ingen information att hämta, säger hon.

En GPS sparar all information som den samlar på sig i en så kallad spårfunktion.

– Med spårets hjälp kan man i princip åka tillbaka samma väg som man kom. Det är ofta så den används.

Hon tycker att båtfolk generellt sett förlitar sig för mycket på GPS.

– Många håller för höga hastigheter och ser sig inte tillräckligt noga omkring. GPS är ett hjälpmedel, inget man ska förlita sig på helt och hållet.

När Ida Enstedt går in på allehanda.se och ser bilden av olycksbåtens GPS i sin dator låter hon hoppfull.

– I mina ögon ser den oskadad ut, det borde gå att få ut information ur den. Men det är min gissning, jag kan ju inget lova.

Felmarginalen är normalt bara fem meter, i vissa fall upp till 15 meter.

– Den är vattentät till en meters djup i 30 minuter. Den klarar att doppas och sköljas över, men inte om en båt skulle sjunka och ligga i vattnet flera timmar.

Olycksbåtens GPS kan ge svar på många frågor.

– Den visar hur fort båten körde när den kolliderade med bojen, om det blev tvärstopp eller om båten slog i och fortsatte.

– Den visar också hur hög hastighet båten hade efter kollisionen och i vilken riktning den fortsatte samt när båten körde upp på land. Det den inte visar är ju hur den som körde båten tänkte och reagerade.

Enligt Dick Danielsson, biträdande närpolischef i Örnsköldsvik, är olycksbåtens GPS skickad till polisens tekniska rotel i Sundsvall.

– De kommer att gå igenom den så snart som möjligt, säger han.

Mer läsning

Annons