Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jaktturism inget för Höga kusten

/
  • Jaktturism i Örnsköldsvik och Höga Kusten har inte blivit den succé många trodde för några år sedan.
  • Maarja Edman vid Visit Höga Kusten funderar över hur vettigt det vore att få det starka varumärket förknippat med extrema jaktupplevelser.

Det finns bättre sätt att marknadsföra Höga kusten än med jakt.

Det är inte med bytesdjur som besökare ska lockas hit.

– Fiske har å andra sidan har en enorm potential, säger Maarja Edman.

Annons

Jakt är en populär fritidssysselsättning. Detta märks inte minst så här i älgjaktstider.

Under åren har vi vid ett flertal tillfällen rapporterat om entreprenörer som hoppats på att locka besökare från när och fjärran, med exklusiva jaktupplevelser i Höga kusten allmänhet.

Men frågan är om jaktturismnäringen någonsin kommer att lyfta. På Visit Västernorrland ställer man sig tveksam till en sådan utveckling och prioriterar att arbeta gentemot andra naturturismsegment.

– Framför allt finns det inga företag att arbeta med eller gentemot. I dagsläget finns knappt segmentet jaktturism här i Västernorrland, utöver några enskilda entusiaster.

– Vi ser inget av paketering, kommersialisering och marknadsföring från näringen, säger Maarja Edman, verksamhetsansvarig.

Samtidigt växer jaktturismen i landet. Jägare från kontinenten har börjat söka jaktupplevelser i Sverige och över tusen företag är verksamma i jaktturismnäringen.

Beräkningar gör gällande att europeiska jägare lägger närmare 2 miljarder kronor på jaktturism varje år.

– I jämförelse med de andra skogslänen sticker Västernorrland ut. I Jämtland, Västerbotten och Norrbotten finns etablerade kommersiella aktörer och där kan man tala om en jaktturismnäring.

– En förklaring till skillnaderna är att vi saknar goda förutsättningar för bland annat ripjakt som är populärt i fjälltrakten. Men spontant tänker jag mig även att vi jagar så pass mycket själva, att det inte finns utrymme för jaktturismföretagare på markerna.

Maarja Edman tänker sig att Höga Kustens storslagna natur har annat att erbjuda än bytesdjur.

– Ett segment som jag ser som mycket intressantare än jakt är det som brukar kallas för wildlife, att helt enkelt ta med turister ut i naturen för att kolla på djuren.

Med andra ord, jaga med kikare och kamera i stället för kulor och gevär.

– Jag tror vi har en tendens att underskatta värdet i att enbart se på vilda djur i deras naturliga miljö. För en tysk kan en bäverskådning vara nog så spännande. Överlag finns en enorm potential i att erbjuda naturupplevelser.

– Det finns bättre sammanhang än just jakt att marknadsföra Höga Kusten. Det vi ser är att fisketurismen har helt andra förutsättningar här i Västernorrland. Där sker tillväxt.

Dessutom finns en etisk dimension kring kommersiell jakt i större omfattning.

– När man talar om jaktturism finns även de extrema jaktupplevelserna som är att jämföra med storviltsjakt på andra kontinenter. Det kan handla om att utländska jägare vill komma hit och fälla björnar, men även säljakt och jakt på lodjur.

– Säkerligen finns det ett internationellt intresse för sådan jakt. Men frågan är om det är sådan verksamhet vi verkligen vill förknippa med varumärket Höga Kusten. Redan i dag ser vi att det förs en diskussion i pressen kring triumferande jaktbilder, säger Maarja Edman.

Mer läsning

Annons