Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Jag har blivit rik på kvinnor"

/
  • Amelia Adamo, chefredaktör för M-magasin, var en av två uppskattade föredragshållare under den årliga företagardagen i Fjällräven center i går.
  • Viviane Alecream och Erica Lang är båda tårtamakare, och konkurrenter.
  • Deltagandet under gårdagen var rekordstort. 500 personer passade på att mingla runt och spana efter nya kontakter.
  • Urban Nässlin och Micael Berglund från Renmarks måleri uppskattar företagardagen.

Rekordmånga valde att mingla runt och jaga nya affärskontakter under tisdagens företagardag.

Tidningsdrottningen Amelia Adamo avrundade arrangemanget med några väl valda ord på vägen.

Annons

Medieentreprenören Amelia Adamo var gårdagens dragplåster. Med en snart 40 år lång karriär inom tidnings- och magasinsbranschen kan man säga att hon har en hel del erfarenhet att dela med sig av.

– Det ska bli intressant att se hur många män som kommer. De brukar lysa med sin frånvaro eftersom de tror att de inte kan lära sig något av en kvinna, viskar hon innan hon kliver upp på scenen.

Men den här gången var Amelia Adamo mest troligt tvungen att revidera sin empiriska upptäckt. Många män lyssnade fascinerat på hennes inspirerande och tidvis humoristiska föredrag.

Amelia Adamo har varit chefredaktör för livsstilsmagasin som Amelia, Tara och M-magasin. I sitt föredrag i går pratade hon bland annat om målgrupp, förpackning och att vara unik.

– Man behöver inte vara unik på allt, men i alla fall på något. Och lojalitet kan man glömma. Vi har kunder som faller för ett erbjudande om en parfym eller handväska om de köper två nummer. Men sedan är de borta. Det går aldrig att luta sig tillbaka.

Hon förklarar att det alltid varit tydligt vilken målgrupp hon jobbat med.

– Jag har blivit rik på kvinnor. Men männen är också viktiga. Det gäller att hänga med och förstå att samhället, människor och beteenden förändras.

Och så gav hon ett tips som inte minst tidningsfolk kan må bra av att ta med sig:

– Förpackning är bra, men innehåll är totalt avgörande.

Företagardagen inleddes av Colin Moon. Han valdes till årets talare 2012, och pratade om kulturkrockar och affärskommunikation. Hans pricksäkra analys av svenskarnas förkärlek för möten och deras långa framförhållning lockade till många igenkännande skratt.

Rekordmånga deltog i går, över 500 personer passade på att vimla och knyta värdefulla kontakter.

Två av dem var Viviane Alecream och Erica Lang. De är tårtmakare och konkurrenter. Viviane Alecream är till vardags forskare vid Digital printing center, och flyttade från Brasilien för tre år sedan.

– Tårtorna är min hobby men det är väldigt värdefullt för mig att få delta här och visa upp min konst. Tidigare har jag bara funnits på facebook och i min blogg, nu blir jag mer offentlig, säger hon.

Företaget Renmarks måleri fanns också på plats, personifierad av Micael Berglund och Urban Nässlin.

– En sådan här dag är ett bra tillfälle att sprida varumärket. De flesta behöver någon gång få något målat. Och då är det namnet Renmarks som ska dyka upp i huvudet, säger Micael Berglund.

Mer läsning

Annons