Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Jag får ångest när jag inte har koll"

/
  • Åttondeklassarna Frida Hörnsten, Jennifer Lundqvist och Alexander Sellin gillar sina smartphones mycket. Så till den milda grad att läraren Jörgen Sondell infört vissa regler på lektionstid.

Mobilberoende kan grundläggas i unga år.

Alexander Sellin medger att mobilen i mångt och mycket styr hans liv.

– Den är klistrad i handen jämt, säger han.

Annons

I fredags kunde vi läsa om att mobilberoendet ökar. Och det här är ett beteende som kan grundläggas i unga år.

På Geneskolan har så gott som alla elever smartphones. Och regeln är tydlig: telefonerna får vara med i klassrummet så länge de inte stör lärandet.

– Mobilen kan vara ett väldigt bra verktyg i lärandet men det är inte alltid lätt att hålla koll om den används på rätt sätt, säger Jörgen Sondell, lärare i matte och no.

Förra veckan beslöt han och hans kollegier i arbetsgruppen att de tillfälligt skulle förbjuda mobiler i en klass åtta.

– Vi märkte att de var lite dåliga på att hålla sig till reglerna. De kunde inte lösa ett mattetal utan att avbrytas av en sms-signal. Vi bestämde oss för att ta några steg tillbaka för att få studiero.

Den nya regeln innebär att eleverna lämnar sina telefoner i skåpen innan de kommer in i klassrummet.

I klassen går Alexander Sellin, Frida Hörnsten och Jennifer Lundqvist. Den nya regeln togs först emot motvilligt.

– Jag tänkte att det ju inte kommer att gå. Det är jobbigt att inte kunna hålla koll, säger Frida Hörnsten.

Alexander Sellin berättar öppet att han är beroende av mobilen.

– Jag får ångest om jag inte har koll. Men jag fick lov att vänja mig när det blev nya regler.

Med koll menar de att kolla facebook, instagram och andra sociala medier, kolla mail och snabbt kunna svara på sms. För om man inte svarar direkt kommer det ett nytt uppfodrande sms, förklarar de. Det är så det funkar.

– Man måste ju svara direkt, konstaterar Frida Hörnsten.

Hon berättar att mobilen kan vara ett störande moment även hemma, när hon ska plugga. Hon förklarar att när hennes föräldrar började införa begränsningar med mobilen blev hon arg och ledsen.

– Jag fick nästan abstinens. Men sedan kändes det skönt att kunna fokusera på läxan.

Jennifer Lundqvist är inte lika fäst vid sin telefon som Frida och Alexander.

– Hemma finns det regler. Jag får inte använda den vid matbordet, i rummet när jag ska sova eller när jag gör läxor. Men det stör mig inte, säger hon.

Jörgen Sondell har varit lärare länge och ser en stor förändring de senaste åren. Men redan för tio år sedan var mobilerna viktiga inslag för eleverna.

– När mobilerna just hade kommit lärde sig vissa att sms:a genom byxfickan. Vissa måste hålla sig uppkopplade hela tiden.

För Jörgen och hans kollegor dyker dock många problem upp som är kopplade till elevernas mobilanvändande.

– Sömnen kan påverkas. Även om det är sovdags för eleverna så finns det andra i världen som är vakna. De följer ju artister och har kontakter i andra länder. Det kan plinga konstant. Vi märker att vissa sover för lite.

Men Frida och Alexander är inte bekymrade över att mobilen styr dem så mycket.

– Det är inget problem att vara beroende, alla är ju det. Och det finns många bra saker med en smartphone, säger Alexander Sellin.

Både han, Frida och Jennifer har stött på baksidor med mobilerna. Inte minst nätmobbningen som är aktuell och omskriven. Trion berättar att de själva varit utsatta någon gång.

– Till slut får man välja bort de appar som kan skada en på olika sätt, säger Frida Hörnsten.

– Samtidigt är det ju det, att man vill ha koll, säger Alexander Sellin. Man kan få tio hemska kommentarer av någon men det kan ju hända att en trevlig dyker upp.

Mer läsning

Annons