Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Innan årets slut ska ny bro vara på plats”

Korsbyn. Tre mobilkranar är anslutna till den 150 ton tunga bron och bogseringsbilen är fastkopplad. I går inleddes arbetet med att flytta den otympliga stålkonstruktionen.
Fem månaders arbete har redan gått till spillo.
Ändå är detta bara början…

Annons

Det 150 ton tunga broskelettet vilade vid fyratiden i går eftermiddag i tre mobilkranars säkerhet. Det första lyftet, som gjordes för att kontrollera hur pass vriden konstruktionen var, gick enligt planerna och bron lyftes ett steg närmare de flytpontoner som placerats ut i Gideälven.
Vi ville kontrollera hur pass mycket skada stålet hade tagit och hur mycket bron hade vridit sig, förklarar NCC:s platschef Christer Strömqvist.

DRAGIT UT PÅ TIDEN
Man inledde redan i förrgår förberedelserna med ett lyft mot pontonerna, en sidoförflyttning på tre till fyra meter. Då återstår ytterligare några meter innan bron vilar på pontonens bärkraft. När detta är ordnat kommer en av de tre kranarna att kopplas bort.
Därefter vidtar alltså bogseringsbilens arbete med att, med hjälp av de övriga två kranarna, förflytta broskelettet upp på land några meter bredvid det ursprungliga läget. Christer Strömqvist är optimistisk.
Jag utgår ifrån att vi får upp bron redan i kväll (läs; i går). Det tror jag att vi klarar.
Arbetet med att forsla bort bron har dragit ut på tiden. Strömqvist menar att detta fanns med i beräkningarna. Det är ju inte bara att trycka på en knapp, som han uttrycker det.
Förutom att tidsuppskattningen är svår menar Christer också att det än så länge är oklart hur mycket av bron som går att återanvända.

ÅTERANVÄNDER INTE ALLT
I början av augusti inleder vi arbetet med att plocka loss delar. Lagerpallarna ska repareras och dessutom finns det jobb att göra på brofästena. Sedan ska vi ta tillvara på formställningarna.
Vad händer med stålet som ju totalt utgör 115 ton av vikten?
Vi ska inte återanvända något stål. Vad gäller armeringarna blir nog också de bara skrot.
När beräknas ni vara helt klara med bortmonteringen av denna bro och när kan i så fall arbetet med den nya inledas?
Det är lite för tidigt att säga något om det i nuläget. Vi hoppas kunna ta en liten semester när bron är flyttad härifrån.
Den totala sträckan som bron ska transporteras är uppskattningsvis hundra meter.
Spännvidden på bron är 65 meter, och från dess ursprungliga läge ska konstruktionen flyttas så den inte längre ligger i vägen för vidare arbete.

SKA STYCKAS UPP
De teflonskivor som ska minska friktionen, och på så vis underlätta förflyttningen, är placerade på de balkar där bron möter land.
Sedan, i början av augusti månad, inleds arbetet med att stycka upp bron och ta tillvara på användbara delar.
Hur lång tid det kommer att ta är oklart. Det enda som står utom alla rimliga tvivel är att byggandet av bron blir väldigt försenat. Själva gjutningsprocessen skulle ha avslutats i juni, och bron skulle ha stått klar hösten 2002 enligt entreprenörens tidigare beräkningar. Som det ser ut nu får man vara glada om bron blir klar innan årsskiftet.
Jag skulle bli förvånad om bron inte står klar innan årets slut, menar platschefen Strömqvist.

KOSTSAM OLYCKA
Något datum vill han däremot inte sätta.
Det är alldeles för tidigt ännu. Men, som sagt, innan årets slut ska den nya bron vara på plats.
Att bron blir försenad har stått klart sedan länge. Det finns en annan problematik också. Den stavas pengar. Den oväntade olyckan i mitten av juni kostar mycket pengar. Hur mycket vet inte NCC:s Christer Strömqvist ännu.
Det rör sig naturligtvis om ett antal miljoner. Hur många det blir är lite svårt att säga nu. Men allt sådant är sekundärt en sådan här gång. Trots allt är det viktigast att ingen kom till svårare skada.
De arbetare som fanns på bron när denna välte har för tillfället semester. När vilan är slut kommer dock de flesta att återvända till brobygget i Korsbyn.
Det blir i stort sett samma gubbar här ute.
Christer Strömqvist kontrollerade i går kväll att arbetet med förflyttningen fortgick enligt planerna. När han och mannarna gick hem från jobbet i går hade bron med största sannolikhet tagits ur vägen för att underlätta för vidare byggnationer.
Drygt fem månader efter tidsschemat kämpar man på. Fortfarande ligger man minus gentemot då brobygget inleddes i februari. Innan årsskiftet ska allt stå klart.
Är det tänkt. JIMMIE NÄSLUND

REDAKTIONEN

Mer läsning

Annons