Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Hörneborg är en mycket bättre hamn”

ÖRNSKÖLDSVIK. Mårten Olofsson i Järved har arbetat som lots i 25 år.
Han har svårt att förstå hur kommunen kunde välja Domsjö framför Hörneborg.
– När det gäller sjöfart och fartyg skulle jag välja Hörneborg alla gånger, säger han. Den hamnen har dessutom utvecklingsmöjligheter.

Annons

Mårten Olofsson är en av sex lotsar vid Örnsköldsviks lotsstation. Det är hans och de andra lotsarnas jobb att ta de större fartygen in till kajerna i bland annat Örnsköldsviksfjärden.
Han tycker att valet var självklart när kommunen behövde flytta sin hamnverksamhet från stadskajen.
Jag kan ju inte alla detaljer kring ekonomin och annat sånt, men Domsjö är en mycket sämre kaj, säger han bestämt. Det är en omodern kaj och där är betydligt mindre vattendjup. Det är mycket krångligare att gå in till den kajen också, eftersom det är relativt grunt på bägge sidor om den.
I Hörneborg är det bara att gå rätt in. När man sedan ska därifrån har man hela fjärden att vända på.
Mårten Olofsson har inte sett Örnsköldsviks Buss hamnutredning förut. Han blir mycket förvånad när han bläddrar i den.
Åtta meters djup i Hörneborg? Nej, det är mer. Det är tio meter där, säger han.

Stora djupskillnader

Utredningens 7,5 meter i Domsjö justerar han åt andra hållet. Enligt lotsarnas egna listor för olika kajer i Örnsköldsviks lotsområde är det sju meter i Domsjö.
Tre meters skillnad på djupgåendet för de fartyg som vi tar in, det är mycket det. Hörneborg är på det viset en mycket bättre hamn.
Det officiella djupgåendet på farleden in i Örnsköldsviksfjärden är tio meter. Större vattendjup vid kajerna är därför i stort sett ointressanta, eftersom fartyg med större djupgående än tio meter inte kommer förbi grundklacken vid Bonässund.
Efter att ha studerat utredningen en stund har Mårten Olofsson även andra invändningar. Det stora magasinet som ingår i kommunens köp av Höglandssågens kajområde var ett starkt argument i utredningen för att välja just Domsjö.
Men det ligger väldigt nära kajkanten. Där överdelen sticker ut skiljer det nog bara fyra-fem meter. Det är för lite svängrum på kajen för att en mobilkran ska kunna arbeta där. Risken finns att kommunen tvingas riva delar av magasinet för att få plats.

Fördel Hörneborg

Mårten Olofsson är tveksam till utredningens uppgifter att kommunikationerna till hamnen är bättre i Domsjö.
Det är väl tvärtom. Det är lättare för tung trafik att ta sig ner till kajen i Hörneborg. Dessutom måste de tunga transporterna till Domsjö norrifrån åka hela vägen över Varvet, Sund och Domsjövägen ut.
Han poängterar också att Domsjö saknar en ramp, ett så kallat roro-läge, där fartyg kan lägga till.
Det finns både vid stadskajen och i Hörneborg. Det är en stor konkurrensfördel för en hamn att kunna erbjuda det.
Domsjö har ju heller ingen järnväg som i Hörneborg. Med tanke på Botniabanan är det ju en klar nackdel.

Fotnot: Roro-läge, roll on-roll off, är en angöringsplats där transporterna kan köras ända ombord och lastas direkt, utan kranar på kajen.

PER EURENIUS

Mer läsning

Annons