Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Harrys reklam fälld för könsdiskriminering

/

Anmäldes för "hån mot män utan sexpack". "Vi anser inte att vi gjort fel".

Annons

Reklamombudsmannen RO anser att en bild som visats på Örnsköldsvikspuben Harrys Facebooksida var könsdiskriminerande, att den stred mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Bilden föreställde en affisch där texten "Ladies free entry and boys with sixpack before 2300" stod över en bild av en vältränad man i rosa ton. Reklamen gällde nattklubb 1 november, samma kväll som Ladies Night var i Örnsköldsvik.

En privatperson anmälde Facebook-reklamen till RO med motiveringen att den var ett hån mot alla män utan sexpack, att kvinnor får vara i alla storlekar och åldrar men män ska vara vältränade – annars måste man betala inträde.

Och RO går nu på anmälarens linje. "Reklamombudsmannen finner att det faktum att män utan magmuskler måste betala inträde innan klockan 23.00 är nedvärderande och uppenbart könsdiskriminerande mot män i allmänhet", skriver man i beslutet.

RO är dock ingen statlig myndighet utan ingår i näringslivets självreglering och utdömer inga sanktioner av någon form.

Harrys kan nu välja att överklaga till Reklamombudsmannens opinionsnämnd.

– Den möjligheten finns men vi har inte bestämt hur vi ska göra än. Men vi anser inte att vi gjort något fel, säger ägaren Niklas Berggren.

Harrys menar att reklambilden ska tolkas humoristiskt, vilket den rosa färgen på mannen skulle indikera. Liksom att ett sexpack inte behöver betyda magrutor utan kan lika gärna syfta på till exempel en äggkartong.

– Vi såg det roliga i det men andra hade uppenbarligen en annan åsikt.

Krogen anför också att fri entré gällde alla och ingen var favoriserad den aktuella kvällen – eller någon annan. Samt att man tar det på stort allvar att ingen som besöker lokalerna ska känna sig diskriminerad.

Mer läsning

Annons