Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här kämpar de med att hålla i gång tågen

/
  • Tågteknikern Jonas Bergius från Umeå tar varmt vatten till hjälp för att få upp luckorna på tågets sida. Härinne i verkstadshallens värme avisas tågen som varit ute i snöyran och kylan på bland annat Botniabanan och Ådalsbanan.
  • På väg in i värmen. Tåg nummer två den här onsdagen ska bli av med snö och is runt hjul och bromsar.
  • Det är inga små mängder is som bildas runt hjul och bromsar. Ett tåg kan ha upp till tio ton snö och is undertill.
  • Anders Karlsén, Jonas Bergius och Jonas Jonsson vid datorerna som hanterar bland annat arbetsordrar och underhållsdokumentation.
  • Ute på bangården står tågen i väntan på att få komma in i verkstaden för reparation och avisning.

► BILDSPECIAL När det blåa X62-tåget rullar in i den långa verkstadshallen är det fullt av snö undertill.

– Man kan räkna med att det sitter runt tio ton snö och is under tåget, säger Risto Tammia, platschef i Umeådepåns verkstad.

Annons

Det är långa dagar och mycket arbete för tågteknikerna på Västerslätt strax utanför centrala Umeå.

Snö, is och kyla sätter dagligen käppar i hjulen för tågen.

Bokstavligen.

– Just nu blir det inte mycket normalt underhåll gjort, vi hinner mest med akuta insatser som att laga fel och avisa tågen, säger Risto Tammia.

– Den här onsdagen har vi avisat två tåg. En bra dag som i går kan vi hinna med tre.

I den 150 meter långa tågverkstaden arbetar företaget Mantenas elva anställda med underhåll, reparationer och avisning av tåg för Botniatågs/Norrtågs räkning.

Tåg som sedan rullar i stora delar av Norrland. Dels på Botniabanan och Ådalsbanan mellan Umeå och Sundsvall, men också inåt landet och så långt norrut som till Kiruna.

För tillfället finns även sex av den tyska tågtillverkaren Alstoms personal på plats.

De arbetar bland annat på att få fram en lösning för tågens bromssystem, så att de bättre ska klara att stå emot den isbildning som nu tvingar tågen ur trafik.

I den stora verkstadshallen finns två 90 meter långa, parallella spår. På det ena kan de 75 meter långa tågen avisas och repareras/få service. Det andra är enbart för reparation och underhåll.

Tågteknikern Anders Karlsén har arbetat med tåg i tio år. Han bor i Gullänget och pendlar dagligen till jobbet i verkstaden på Västerslätt.

Den här dagen har han lagat kompressorer och toaletter i ett X62-tåg, de blåa Coradiatåg som trafikerar Botnianan och Ådalsbanan.

Medan det jobbet gjorts har tåget hunnit avisas.

Anders Karlsén kör ut det avisade tåget och in ett annat.

– Det är mycket snö på fordonen nu, konstaterar han när nästa tåg står på plats inne i hallen.

– Det resulterar i mycket jobb för oss. Men vi kämpar på, säger han med ett leende.

Under tågsetet finns anordningar för att spruta 40-45-gradigt vatten på isbildningen runt hjul och bromsar. Avisningen av ett tåg tar fyra till fem timmar.

Utanför i snöyran står tre tåg som väntar på att bli körda till Tillberga utanför Västerås.

Där väntar omsvarvning av tågens skadade hjul.

– De får inte gå i passagerartrafik, men man kan köra ner dem till Tillberga. Man kan säga att det rör sig om normalt underhåll att svarva om hjulen på tågen med jämna mellanrum, säger Risto Tammia.

– Alla tåg tas ur trafik i god tid, innan det är någon risk för hjulhaveri. Passagerarnas säkerhet går alltid först. "Better safe than sorry", som vi brukar säga.

Att få hjulen omsvarvade tar två dygn per tåg, inklusive resan till och från Tillberga.

– Det här är det värsta vädret, från nollgradigt upp till minus tio. När det blir kallare kommer det att gå lättare, säger Risto Tammia.

Mer läsning

Annons