Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Hamnköpet är en god affär för skattebetalarna”

ÖRNSKÖLDSVIK. – All affärsverksamhet innebär ett mått av risktagande. Jag ser det här som en god affär för Örnsköldsviks kommun och skattebetalarna.
Det säger Lennart Nordin, vd för kommunägda Örnsköldsviks Buss och den som gjort den hårt kritiserade hamnutredning som legat till grund för kajköpet i Domsjö.

Annons

Bussbolagets bolaget vd Lennart Nordin försvarar hamnköpet i Domsjö.

Lennart Nordin har ensam utrett frågan om hamnflytten. Med utredningen som grund ställde sig en enig bussbolagsstyrelse bakom valet av Domsjö, en bedömning som sedan politikerna i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige köpte rakt av.
Att det till slut blev Domsjö och inte Hörneborg som många trott beror enligt Lennart Nordin på såväl ekonomiska som praktiska aspekter.
De ekonomiska aspekterna var viktiga, men inte enbart avgörande. Det praktiska vägde också tungt. I Domsjö fanns redan ett stort magasin på 9 500 kvadrat, ett väderskydd för sågade trävaror. Hade vi valt Hörneborg hade vi varit tvungna att bygga ett där.
Vi tyckte Hörneborg var ett rätt dyrt alternativ. Där var också utvecklingsmöjligheterna begränsade rent praktiskt.

Hur avgörande var Domsjö Fabrikers ovilja att sälja kajen i Hörneborg?
Inte helt avgörande. Jag räknade på ett alternativ med att arrendera i Hörneborg, då var Domsjö bättre.

Men Domsjökajen har ju ingen järnväg?
Nej, det är den enda nackdelen egentligen. Det är ingen tvekan om att det hade varit bingo om det funnits järnväg.

Är hamnen tillräckligt djup för alla?
Hade den varit en meter djupare hade det varit ännu bättre, men djupet är fullt tillräckligt för de fartyg vi ska ta in, med laster på 6 000-7 000 ton. Efter en miljöprövning räknar vi med att hantera 100 000 kubikmeter sågade trävaror per år. På det ska vi kunna finansiera kostnaderna för kajköpet med råge.

Enligt Lennart Nordin mättes djupet vid Höglandssågens kaj i Domsjö upp av m/f Ulvön genom ekolodning. Varifrån han fått kajdjupet åtta meter i Hörneborg kan han inte svara på.
Kanske stod det i den förra utredningen, jag är inte säker. Jag minns inte var jag läste det.

I utredningen står det att Domsjökajens skick inte är kontrollerat?
Den var nog inte kontrollerad när jag skrev den delen av utredningen. Men en konsult har varit där sedan dess och hans bedömning är att den är i mycket gott skick.

När var konsulten där?
När politikerna tog beslutet om köp av Domsjökajen var den kontrollerad.

En god affär

En viktigt kund för kommunen och den nya hamnens framtid i Domsjö är närmaste grannen, Höglands såg & hyvleri med ägaren Sven-Ivar Marcusson. Sågen beräknas exportera 70000 kubikmeter sågade trävaror till England och Skottland i år.

Hur viktig är Marcusson för kommunens hamnverksamhet?
Han är en stor kund hos oss nu, säger Lennart Nordin. Vår ambition är att Örnsköldsvik som hamnstad ska växa och där är Marcusson själva basen i det.

Hur ska det gå till?
Så fort vi fått klart med miljötillståndet ska vi marknadsföra oss gentemot andra sågverk, främst i Norrland. Med Höglandssågen som bas kan vi locka andra att utnyttja vår hamn.

Om det blir dåliga tider för sågverken, vad har ni då för långsiktig säkerhet?
All affärsverksamhet innebär ett mått av risktagande, det gör det att köra buss också. I det här bedömer jag risken som relativt låg, det här kommer bli en god affär för Örnsköldsviks kommun och skattebetalarna.

Kommunens kajköp i Domsjö måste vara en bra affär för Marcusson och Höglandssågen?
Han har säkert gjort en bra affär, hur bra vet jag inte exakt.

Varför köpte kommunen inte marken innan Marcusson. Året innan var ju området till salu?
Vi hade kontakter med Holmen Skog redan under 2001, men de ville inte dela upp sågen och den övriga marken vid en försäljning. Dessutom ville vi inte störa förhandlingarna som Holmen Skog förde med Höglandssågen.

Men kommunen kunde ju köpt allt, och sedan sålt sågen vidare?
Man kan visserligen vara efterklok, men det är inte säkert att vi fått Marcusson intresserad. Han kunde backat ur och då hade vi stått där med en såg på halsen.

På det viset tjänade Marcusson många miljoner som Örnsköldsviks kommun och skattebetalarna fick betala?
För mig är det viktiga om det här är en bra affär för Örnsköldsviks kommun, och det är det. Jag missunnar inte Marcusson att tjäna pengar, istället gläds jag för hans skull. Nu kan han satsa de pengarna i sin verksamhet och utveckla den.

Ni hade kontakter med Domsjö Fabriker om Hörneborg långt fram i mars i år. Sedan gick det fort med Domsjö och Höglandssågen?
Ja, Marcusson är ju en handlingens man.

Hur gick det till?
Vi träffades tre-fyra gånger och på de träffarna hade vi gjort klart affären i stora drag. Sedan återstod mest detaljer.


Fakta/ FLYTTEKONOMI
Enligt den hamnutredning som Örnsköldsviks Buss vd Lennart Nordin gjort beräknas driftskostnaden för såväl Domsjö- som Hörneborgsalternativet till 75 000 kronor. Den arrendekostnaden är densamma som för stadskajen tidigare.
Investeringsbehovet för Domsjöalternativet bedöms till 1,3 miljoner kronor. Däri ingår 500 000 kronor för flytt av 80-tonskranen från stadskajen och diverse andra utgifter för 800 000 kronor. Eventuellt kan kajen behöva byggas ut, skriver Lennart Nordin. Kostnaden för en sådan beräknas till mellan fem och sex miljoner kronor.
För Hörneborg beräknas investeringsbehovet till 5,5 miljoner kronor. Merparten, fem miljoner kronor, ligger på utfyllnad plus bygget av ett magasin/väderskydd. Resten är 500 000 kronor för kranflytten.
Den totala årskostnaden för Domsjökajen beräknas till 900 000 kronor per år. För Hörneborg ligger kalkylen i utredningen på en årskostnad av 2,8 miljoner kronor.
Hamnförvaltningen har i dag 5,75 anställda. Dessa är hamnchefen Conny Sallander, en ansvarig för oljehamnen, två mobilkranförare, en hamnkranförare och en 0,75 procents administrativ tjänst.
I och med lösningen Domsjö/Höglandssågens kaj tryggas sysselsättningen för samtliga hamnanställda även i fortsättningen inom Örnsköldsviks Buss AB. En lösning med Hörneborgskajen hade inneburit att en eller ett par tjänster försvunnit.
Några kalkyler för de beräknade framtida intäkterna i de två flyttalternativen finns inte med i utredningen.



PER EURENIUS

Mer läsning

Annons