Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hamnarbetarna av med konfliktvapnet

DOMSJÖ. Konflikten mellan Hamnarbetareförbundet och Domsjö fabriker tog i går en oväntad vändning. Då undertecknade nämligen Kranteamet och Transportarbetareförbundet ett avtal som ger Kranteamet rätt att sköta lossning och lastning av fartyg vid Domsjö fabrikers kaj.
– Det bör leda till att Hamnarbetareförbundets stridsåtgärder upphör, säger Lars Nordin, vd för Domsjö fabriker.

Annons

Beskedet om att Transport och Kranteamet tecknat avtal kom ungefär samtidigt som Hamnarbetareförbundet meddelade att det utvidgat sin blockad (som startade den 17 juni) till att omfatta såväl Kranteamet i Ö-vik som fartyget Harmon, tillhörigt Nordgrens rederier.
Mycket förvånande, säger Björn Borg, ordförande i Svenska hamnarbetareförbundet om avtalsbeskedet.
Ny situation
Det ställer oss i en helt ny situation. Vi måste ha ett sammanträde i verkställande utskottet i kväll för att avgöra hur vi ska agera. Endera fortsätter vi med blockaden och utvidgar den eller också avblåser vi alla stridsåtgärder.
Borg tycker också att det är märkligt att Transport sluter avtal med ett företag som inte har egna stuveriarbetare.
Vi anser att det är väldigt noga att stuveriarbetare utbildas med tanke på miljöfrågor och de stora olycksriskerna och har tillsammans med just Transport startat en ettårig skola för just stuveriarbete.
Men som sagt, vi måste ta oss en rejäl funderare och under fredagen kommer vi med besked om vårt ställningstagande.
På Transportarbetareförbundet säger man att det primära är att all lastning och lossning vid Domsjö fabrikers kaj sker under Transports avtal. Det är för övrigt samma avtal som Hamnarbetareförbundet tillämpar. Eftersom det är ett utbrytarförbund får det ej teckna eget avtal utan arbetar med så kallade hängavtal.
Sekundäreffekter
Vi har i dag gjort klart med Kranteamet om att utföra lossnings- och lastningsarbete vid Domsjö fabriker och att detta ska ske med tillämpning av vårt avtal. Eftersom Örnsköldsviks Stuveri inte velat teckna avtal med Domsjö fabriker fanns det ingen annan intressent, säger Marcel Carlstedt, ombudsman för stuveriavtalet vid Transportarbetareförbundet.
Förhoppningsvis löser det här upp konfliktläget eftersom vi nu har avtal med en entreprenör som i sin tur har avtal med Transportarbetareförbundet. Mot den bakgrunden har vi hemställt hos Hamnarbetareförbundet att avblåsa alla stridsåtgärder, säger Lars Nordin, vd för Domsjö fabriker.
Innebär detta att blockaden har stört er skeppningsverksamhet?
Inte direkt men det är alltid svårt att bedöma sekundäreffekter. Man kan ju tänka sig vad som möjligen skulle kunna hända om vi vill teckna kontrakt med ett rederi om lastning vid Domsjö.
Om dess företrädare då erinrar sig att det varit eller är något blockadhot i Örnsköldsvik så kan det leda till att de tvekar att gå hit. Men det är som sagt vad som skulle kunna hända. Hittills har inte blockaden haft någon märkbar effekt, säger Lars Nordin.

PEHR-AXEL SUNDBOM

Mer läsning

Annons