Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glädje i Örnsköldsvik över att SAS blir kvar

örnsköldsvik. – Det är symboliskt viktig att SAS fortsätter flyga till Örnsköldsvik.
Det säger Jörgen Gidlund, ordförande i det lokala Flygrådets arbetsutskott, när det stod klart att stationen finns med i flygbolagets framtida planer.

Annons

Beskedet från SAS i går var att bolaget möblerar om rejält i sitt trafiksystem och slutar flyga på 13 destinationer. Förklaringen är dålig lönsamhet.
Omläggningen av trafikprogrammen innebär bland annat att två svenska inrikeslinjer försvinner, StockholmSkellefteå och StockholmKristianstad. Dessutom läggs trafiken ner från Köpenhamn till några mellansvenska orter. Tidigare har trafiken mellan Köpenhamn och Örebro och Karlstad lagts ner och SAS Airline slutar flyga från Köpenhamn till Västerås, Jönköping och Norrköping.
Jörgen Gidlund tycker att det är mycket bra att SAS valt att behålla trafiken på Örnsköldsvik.
Vi har relativt många transfers härifrån, affärsresenärer från Örnsköldsvik som fortsätter med flyg utomlands. Jag tror att SAS hoppas kunna fånga upp dem så att de flyger med SAS även utrikes, genom att behålla trafiken mellan Örnsköldsvik och Stockholm.

MÅNGA TRANSFERS
Just mängden transfers kan ha spelat in när SAS valde att behålla Örnsköldsvik i sitt inrikesflyg.
Om SAS släppt trafiken inrikes till ett annat bolag hade risken varit stor att resenärerna även valt andra bolag för den fortsatta resan utomlands, tror Jörgen Gidlund.
Även stationsledaren Gunnar Svedberg är nöjd med gårdagens SAS-beslut.
Vi ser det som mycket positivt att SAS väljer att fortsätta trafikera Örnsköldsvik, säger han. Nu hoppas vi att trenden vänder, så att vi kan ta igen en del av det affärsresande som vi tappat. Det är en viktig målgrupp som vi måste ta tillbaka.
Men Gunnar Svedberg hoppas att även fler privatpersoner ska upptäcka flyget framöver.
I juni kommer vi gå ut med ett nytt kunderbjudande inom SAS med sänkta flygpriser, säger han. Det hoppas vi mycket på.
Ommöbleringen och neddragningen berör såväl SAS Airlines som övriga bolag i koncernen och innebär en besparing på 2 miljarder kronor.
I slutet av oktober slutar SAS Airlines successivt att flyga på 13 destinationer och SAS vice vd Marie Ehrling räknar med att beslutet innebär en besparing på omkring hälften av det långsiktiga besparingsprogram på 4 miljarder kronor som ledningen tidigare aviserat.
Det här handlar bland annat om att vi koncentrerar oss på våra affärsresenärer och valt att lämna vissa sekundärområden olönsamma linjer, säger Ehrling till TT.
Det är en alltför svag trafik på dessa linjer och inte lönsamt och vi har inte rätt plan att flyga på de linjerna. Det kan ju hända att andra flygbolag är intresserade att ta över, säger Marie Ehrling.

GÅR FÖR FORT
Sex av de tretton nedlagda linjerna tas över av SAS-ägda Air Botnia och Wideröe. Vad som händer med övriga sju linjer är upp till andra bolag att besluta om, enligt SAS.
Näringsminister Björn Rosengren är bekymrad över SAS-ledningens planer på att dra ned på främst bolagets inrikestrafik.
Det här är allvarligt och drabbar väldigt många orter och det har jag framfört till SAS-ledningen. Men samtidigt arbetar SAS på en avreglerad marknad och SAS har haft det väldigt tufft ekonomiskt efter vad som hände den 11 september, säger Björn Rosengren.
Björn Rosengren kan tänka sig att ge Rikstrafiken i uppdrag att upphandla flygtrafik på några av de aktuella linjerna för att kunna behålla trafiken.

PER EURENIUS

Mer läsning

Annons