Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fortsatt brist på kontaktpersoner

/
  • Stefan Dahl, tillförordnad enhetschef för beroende- och boendeenheten på Örnsköldsviks kommuns välfärdsförvaltning, ser ett stor behov av fler kontaktpersoner.

Bristen på kontaktpersoner har varit ett stort problem för kommunen i flera år.
Så även i dag.
– Och frågar du Kalle, som väntat i två månader på en kontaktperson, då är det ett gigantiskt problem.

Annons

Det säger Stefan Dahl, sedan i november förra året tillförordnad enhetschef för beroende- och boendeenheten på kommunens välfärdsförvaltning och under tio år resurssamordnare för just kontaktpersoner.

När allehanda.se intervjuade honom i december 2011 var behovet av kontaktpersoner större än någonsin. Och det fortsätter vara stort.

– Just nu skulle jag uppskatta att vi har ett behov av runt 20-25 uppdragstagare, människor som kan vara kontaktpersoner enligt Lagen om stöd och service, LSS och Socialtjänstlagen, SoL, plus ge ledsagarservice enligt LSS.

– Och det är bara för att lösa det akuta. Det gäller de människor som är utredda och klara och som bara går och väntar på besked om när de får sitt stöd.

Det är också brist på familjehem och kontaktfamiljer för barn och unga. Efterfrågan har ökat under hösten och vintern.

– Som det ser ut i dag går det ganska jämnt upp för oss. Men vissa kan få vänta en eller flera månader på sin kontaktfamilj, säger Karin Forslund, resurssamordnare för familjehem och kontaktfamiljer.

En kontaktperson är en vanlig person, en lekman utan särskild utbildning, som kan vara ett stöd och en hjälp i vardagen.

– Det finns alltid en individuell bedömning. Men säg att Kalle, 35 år, vill gå på bio, ishockey eller på badhuset. Det törs han inte utan sällskap av en kontaktperson, säger Stefan Dahl.

– Kalle kanske inte klarar stora sällskap med människor utan en trygg person vid sin sida. Då blir han begränsad i sin fritidssysselsättning, han blir ensam och socialt isolerad.

I dag har välfärdsförvaltningen runt 320 uppdragstagare, kontaktpersoner och ledsagare, i gång inom ramen för LSS och SoL.

Det täcker inte alls behovet.

– Vi har på oss att verkställa besluten om stödpersoner inom tre månader. Det klarar vi inte i dag, säger Stefan Dahl.

– Det kan handla om personlig lämplighet för den man ska stötta. Om Kalle, 35 år, vill ha en kontaktperson enligt LSS och önskar en man i ungefär samma ålder som sig själv, då blir det ingen höjdare att erbjuda honom en tjej i gymnasieåldern.

Hur löser ni bristen på kontaktpersoner?

– Kommunen och välfärdsförvaltningen behöver rusta sig på ett annat sätt. Ett vore att ha mer professionell hantering, där någon eller några personer avlönas för att vara kontaktpersoner åt flera människor.

– Det strider mot lagens andemening, men jag är rädd att det blir så. Jag har svårt att se hur vi annars ska klara det här. Vi behöver nog ett 50-tal personer till. Då skulle vi ligga väldigt bra till, och då skulle vi också kunna verkställa nya beslut inom en månad.

Mer läsning

Annons