Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Första stridsfordonet överlämnat

KOUVOLA. Det smäller till, utvecklas rök och sedan hörs ett högt brummande från skogsbrynet.
Stridsfordonet CV9030 gör entré på finsk mark.
– I dag känns det riktigt bra, säger Ikka Kylä-Harakka, arméchef i det finska försvaret. Samtidigt är han inte riktigt nöjd, han vill ha fler.

Annons

Torsdag förmiddag den 18 april, klockan närmar sig elva. På den finska brigaden i Valkeala utanför Kouvola (tio mil norr om Helsingfors) har gäster samlats från Finland och Sverige. Det är kyligt i luften, då och då tittar solen fram. Alla väntar på att få se det nyinköpta stridsfordonet.
På skogsvägen står elva fällstolar uppställda med ett namn på varje. Högt uppsatta militärer, svenska ambassadören i Finland, Hägglunds Vehicles vd, Patrias vd och chefen för Patria Hägglunds tar plats. Övriga står på en läktare bakom.
Pang. Det smäller till och rök utvecklas långt borta i skogsgläntan. Samtidigt hörs ljudet från fordonet och det kör i hög hastighet mot åskådarna genom röken. Efter någon minut stannar det in framför alla och tre personer hoppar ut, gör honnör och försvinner bort. En applåd bryter ut och sedan är det dags för tal.
Passar bäst för ändamålet
Ikka Kylä-Harakka berättar att han länge sett fram emot denna dag. Han hoppar upp på fordonet så att alla pressfotografer kan ta bilder.
Den är helt klart bäst för vårt ändamål. Innan vi beslutade oss testade och utvärderade vi den och kom fram till att den passar bäst. En annan orsak är att den tillverkas av ett nordiskt företag, det är viktigt att samarbeta, säger Ikka Kylä-Harakka.
Trots att ett fordon har levererats och att det kommer ytterligare 56 till så är inte Ikka Kylä-Harakka riktigt nöjd.
Som chef över armén är det självklart att jag vill ha fler, säger han. Jag har inte testkört den men tidigare när jag var i Örnsköldsvik, då var jag inne i fordonet.

TREDJE GERNATIONEN
I slutet av år 2000 mottog Hägglunds Vehicle en order från det finska försvaret på 57 stridsfordon av typen CV9030. Ordern delas med den finska försvarsindustrin Patria. Ordervärdet uppgår till 1780 miljarder kronor, för Hägglunds Vehicle är ordern värd cirka 800 miljoner kronor.
Oj, ordern betyder jättemycket. Värdemässigt är den inte lika stor som ordern till Schweiz men vi vill få ut den till andra länder, att det blir stridsfordonet som man använder, säger Sven Kågevall, Hägglund Vehicles vd.
Hägglunds Vehicle har tidigare levererat bandvagnar till Finland, nu levereras stridsfordon för första gången. I förra veckan landade det första stridfordonet på finsk mark. Serieleveransen beräknas pågå fram till år 2005. CV9030 används i Sverige, Norge, och snart även i Schweiz och Finland.
Fordonen som levereras till Schweiz och Finland tillhör den så kallade tredje generationen. Första generationen utvecklades för Sverige och den andra för Norge, säger Sven Kågevall. Utmärkande för den tredje generationen är ett helt nytt elektroniksystem. Alla funktioner styrs av data, samma teknik som används i ett Jas-plan.

HOPPAS PÅ DANMARK
Hägglunds Vehicle och Patria äger var sin hälft av Patria Hägglunds som har sitt huvudkontor i Tammerfors.
Ofta finns vissa krav att man ska lägga viss tillverkning i landet eftersom man värnar om försvarsindustrin, säger Sven Kågevall. Ibland finns även krav på motköp.
Sverige köpte finska hjulfordon så sent som i fjol, så det finns ett samarbete, säger Nils Hörnström, informationschef på Hägglunds Vehicle.
I den finska beställningen ska chassit tillverkas i Örnsköldsvik och tornet hos Patria. Leveransen sköter Patria Hägglunds.
Tre nordiska länder använder sig av CV 9030. Om Sven Kågevall får bestämma är det snart fyra och sedan ännu fler.
Nu hoppas vi på Danmark. Jag tror att vi passar i alla europeiska länder, säger Sven Kågevall.

SOFIA GÖTH

Mer läsning

Annons