Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försökskaniner med paddor

/

Forskare följer ettor som använder läsplattor i lärandet.

Annons

Läsplattor har bidragit med mer lustfyllt lärande för eleverna i en ettaklass vid Alneskolan i Örnsköldsvik.

Klassen ingår i det treåriga projektet Digitalt lärande och man har redan sett flera positiva effekter.

För att göra föräldrarna mer engagerade började lärarteamet Henrik Emanuelsson och Kia Wågström för fem sex år sedan med att rapportera och kommunicera med dem genom en sida på Google. Alla elever får en inloggning och föräldrarna har samma, för övriga är sidan låst.

– Där uppges vilka mål vi jobbar mot och eleverna engageras mycket, bland annat genom att göra ett digitalt veckobrev genom en videolänk, berättar läraren Henrik.

I början hade man till förfogande åtta bärbara datorer och två fasta, nu har man gått ett steg längre och samtliga elever är utrustad med var sin ipad.

– Nu är det mycket enklare eftersom eleverna är inloggad hela tiden på sin egen padda, de behöver inte skriva in en massa lösenord och det sparar tid, säger läraren Kia Wågström.

Ettan vid Alneskolan är enda klassen i kommunen som ingår i det treåriga projektet Digitalt lärande, initierat av bildningsförvaltningens utvecklingsavdelning med Världsklass 2015 som medfinansiärer. 

Under tre år ska forskare från Umeå universitet följa Alneklassen och två andra skolklasser i norr för att se hur barnen utvecklas och motiveras genom detta undervisningssätt.

Mycket av det arbete barnen gör delar de sedan med lärare och föräldrar.

– Högläsning kan vara lite läskigt för många men genom att vi istället visar den som läser på en storskärm genom att filma med paddan så tittar alla på skärmen och inte på personen som läser, så det blir mindre läskigt, förklarar Henrik Emanuelsson

Ungefär halva dagarna jobbar eleverna med sina paddor. Men det finns regler.

– Paddan är ett arbetsredskap i stället för en skolbok, ingen leksak, säger Kia.

Även om eleverna kallar de lärande apparna för spel, det blir positivt, lustfyllt lärande.

– De tänker inte på att de lär sig. Många föräldrar har frågat efter vissa appar eftersom deras barn vill träna hemma också, och det är inte så ofta någon förälder frågar efter namnet på matteboken, säger Kia och skrattar.

Även barnens koncentration vid skolarbetet har förbättrats.

– Den är mycket bättre, de håller ut säkert en halvtimme längre varje dag, säger Henrik.

Tindra Björklund visar den saga hon håller på att skriva.

– Jag skriver om ett spöke i London, spöket har jag ritat själv och sedan sparat i bildmappen och sen drog jag in det till boken.

– Man kan lägga in ljud också, säger Theodor Bodén som själv gjort en saga om fotbollspelaren Robin van Persie.

Mer läsning

Annons