Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förälder rasar mot Gideåskolan

/

Både lärare och elever mår dåligt, lektionerna liknar en skolfest, mobbing är ett stort problem.
En förälder målar upp en mycket negativ bild av Gideåskolan.

Annons

Föräldern har mejlat ett klagomål till bildningsförvaltningen. Barnen hade lov när mejlet skickades "och tack och lov för det", skriver föräldern.

"Det kan inte vara meningen att det ska se ut så här", tycker föräldern och radar upp kritik:

• Ingen ser vad som händer på rasterna.

• På lektionerna är det mer skolfest än lärorum.

• Lärarna mår så dåligt att de inte kan sova om nätterna, får ångest inför mötena med barnen.

• Barnen har ingen ro och saknar respekt för sina lärare.

• Mobbing är ett stort problem.

Föräldern skriver också:

"Ni har en skyldighet se till att våra barn blir rättvist behandlade och behandlar andra rättvist/.../även ta ert ansvar mot era anställda lärare, dom ska inte behöva ha det så här".

Eva Danielsson är vikarierande rektor på Gideåskolan sedan september, har läst klagomålet och vid tre tillfällen träffat personalen.

Hon har svarat föräldern skriftligt och säger både där och till allehanda.se att hennes bild av Gideåskolan "inte riktigt" är densamma som förälderns.

– Min bedömning är att det inte är större svårigheter på Gideåskolan än på andra skolor, men jag har inte varit i klassrummen.

Gideåskolan är en F–6, det vill säga går det elever där från miniettan till sexan. Antalet elever är enligt Eva Danielsson cirka 70.

– Klasserna är väldigt små och de har bra förutsättningar på det sättet, säger Eva Danielsson.

Mår barnen och lärarna dåligt?

– Jag vet att det är en lärare som fått större klass i år som tycker det är jobbigt. Den klassen innehåller 19 elever och det betraktar jag som en mindre klass.

– Det har också gjorts vissa saker för att det ska bli bättre arbetsmiljö.

Vilket i sig antyder att situationen inte varit den bästa. I sitt svar till föräldern berättar också Eva Danielsson vad som gjorts:

En resursperson har anställts tio timmar i veckan för att bland annat användas som stöd för eleverna på raster.

Det ska också startas en studiegrupp för pedagogerna. Den ska handla om att barn har olika bakgrund, är olika och kan ha funktionsnedsättningar.

Personalen behöver, skriver Eva Danielsson i svaret till föräldern, "...få en gemensam förståelse och verktyg för att möta de här barnen på rätt sätt".

– Den här föräldern är den enda som hört av sig. Men självklart måste vi ta det på allvar.

Det kan också noteras att Eva Danielsson – med fast tjänst på elevhälsan – bara jobbar halvtid.

– Jag har inte möjlighet att göra samma arbete som en ordinarie rektor.

Mer läsning

Annons