Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygtider försämras

ÖRNSKÖLDSVIK. SAS tidigarelägger kvällsavgången från
Arlanda till Örnsköldsvik med en timme och tjugo minuter. Dessutom ska flyget ta omvägen förbi Östersund på väg upp.
– Detta påverkar näringslivet i Ö-vik negativt, säger Bertil Westman, controller på Strängbetong och guldkund hos SAS.

Annons

SAS har beslutat att från och med 6 maj ändra på en av kvällsturerna till Örnsköldsvik. Planet som vanligtvis lyfter från Stockholm klockan 19.45 ska i stället avgå 18.25 på vardagar. Alltså drygt en timme tidigare. Men Örnsköldsviksborna kommer inte hem fortare för det, eftersom planet ska åka förbi Östersund först.
Det låter inte som om detta gör det mer praktiskt för en företagare att bo i Örnsköldsvik, säger kommunalråd Dan Olsson (c). Rent allmänt är det jätteviktigt för näringslivet att flygförbindelser fungerar.

EN TIMME LÄNGRE
Bertil Westman reser på grund av sitt arbete två gånger i veckan till Stockholm. Han är upprörd över förändringen och beskriver det som ännu en spik i kistan för Örnsköldsvik.
Jag tycker inte alls om detta. Vad jag kan se är det en negativ utveckling av den service vi som bor i Örnsköldsvik får, säger han.
Dessutom får näringslivet sig en smäll i och med att de affärsmän som ofta reser till Stockholm ser detta som en tidskrävande försämring, anser Bertil Westman.
En resa som normalt brukar ta en timme tar nu två timmar. Om man ska utveckla Örnsköldsvik måste man jobba för att behålla direktlinjerna till Stockholm, fortsätter han.

INGEN KATASTROF
Anledningen till förändringen av den aktuella turen är besparingar. Det lönar sig inte att flyga både ett plan till Örnsköldsvik och ett till Östersund.
I det läge som branschen för tillfället befinner sig i är det bättre att slå ihop dessa två turer, säger flygplatschefen B-O Lindgren.
Han anser att förändringen är en bra lösning med tanke på de rådande omständigheterna och krisen i flygbranschen.
Jag ser inte detta som någon katastrof. Alternativet hade varit att tappa en tur, säger B-O Lindgren.
Som en följd av flygkrisen har SAS ställt av ett antal flygplan, vilket gjort att man inte längre kan vara lika flexibel och måste börja ta till delade turer.
Delade turer är aldrig lika bra som att ha en egen tur eftersom det innebär längre flygtid, men man måste samtidigt titta på alternativet, säger B-O Lindgren.

STORT PLAN
Lindgren får medhåll av Lars-Erik Morin på Örnsköldsviks Industrigrupp som också tycker att man ska se det positiva.
SAS arbetar just nu med sina lönsamhetsproblem och vi får nog se det som väldigt positivt att vi fortfarande har fem flygturer.
Flygningen som kommer att gå via Östersund ska trafikeras av en Boeing 737 med plats för 179 passagerare.
Ankomsttiden för planet som lyfter 18.25 från Arlanda blir 20.30.
Det är klart att varje förändring i den här riktningen är inte bra för oss som bor här upp, säger Lars-Erik Morin som även sitter i Flygrådet.

SARA LUNDVALL

Mer läsning

Annons