Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Mest
läst

Flygplatsen byggs ut för 77,5 miljoner

ÖRNSKÖLDSVIK. Örnsköldsviks flygplats kommer att byggas ut till en beräknad kostnad på 77,5 miljoner konor.
Luftfartsverket planerar att göra en upphandling av en banförlängning på 225 meter redan i år.

Annons

Det berättade representanter för Örnsköldsviks flygplatsråd igår dagen efter det att SAS beslutat om nedläggning av ett flertal linjer både nationellt och internationellt.
Anledningen till att SAS även i fortsättningen trafikerar Örnsköldsviks flygplats är bland annat det stora antalet internationella resenärer, säger flygplatschef B-O Lindgren. Vi har undersökningar som visar att 35 procent av passagerarna flyger vidare från Arlanda och ofta till destinationer som ligger väldigt långt borta. SAS är orolig för att förlora dessa passagerare till andra bolag om trafiken till och från Örnsköldsvik läggs ned.
SAS stöttar den nu påbörjade utbyggnaden med 2,4 miljoner kronor.

FÖRETAGEN SATSAR
Örnsköldsviks flygplats är oerhört viktig för näringslivet i Örnsköldsvik.
Det framgår inte minst av att hela 45 företag tecknat sig för att med större och mindre belopp delta i finansieringen av flygplatsens utbyggnad.
Det kommer att bli minst 50 företag innan allt är klart, säger Knut Nordin, regionchef för Handelskammaren.
Normalt går inte näringslivet in och finansierar projekt av den här karaktären, säger Lars Eric Morin, vd för Örnsköldsviks industrigrupp. I det här fallet kräver emellertid EU en regional medfinansiering för att ställa upp med bidrag och då har näringslivet beslutat att ta sin andel.

JUBLANDE GLAD
Det stora lokala intresset har gjort att Luftfartsverket nu dragit igång projektet Utveckling Örnsköldsviks flygplats. Arbetet kommer att pågå från och med våren 2002 och omfattar följande:
Om- och utbyggnad av terminalen för att höja kapaciteten.
Förlängning av banan
Nytt trafikledningstorn
Byte av banbelysning
Komplettering av utrustning
Miljöförbättrande åtgärder som bland annat innebär konvertering till pelletsuppvärmning och effektivare glykoluppsamling.
B-O Lindgren är mycket glad. Han kom till Örnsköldsviks flygplats för precis ett år sedan från Umeå flygplats och blev snabbt på det klara med vad som behövde göras.
Här har inga kapacitetshöjande åtgärder vidtagits på 20 år, säger han. Terminalbyggnaden är anpassad för Fokkern som tar 75 passagerare. Nu trafikerar SAS vissa turer med Boeing 737-800 som kan ta upp till 179 passagerare och då är det kö ända ut på gården.
Alla finansiärer har ännu inte gett definitivt klartecken men underhandskontakter har visat att alla bitar kommer att falla på plats inom kort.

SVEN LINDBLOM

Mer läsning

Annons