Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Färre tryckerier och tidigare tryckstart

/
  • Jimmie Näslund, chefredaktör Örnsköldsviks Allehanda, Tidningen Ångermanland och allehanda.se

Mittmedia tar nu nästa steg i omvandlingen av sina tidningar. Planerna är att halvera antalet tryckerier samt att trycka tidningarna på dagtid.
– Vi vill göra den här åtgärden för att värna journalistiken, säger Anna-Karin Lith, redaktionell chef på Mittmedia.

Annons

Mediebranschen har under ett antal år brottats med upplagetapp och sinande annonsintäkter. Samtidigt har mediehusen utvecklat sina digitala produkter för att möta en ny generation läsare.

Enligt undersökningar prioriterar kärnläsarna att få en tidning hem i brevlådan i stället för de senaste händelsenyheterna.

– Det finns inget självändamål att lägga ner papperstidningen så länge vi har våra trogna läsare, men hur det ser ut om tio år vet ingen, säger Anna-Karin Lith.

Enligt Lith är att åtta av tio av kärnläsarna redan i dag regelbundet uppkopplade mot nätet och fyra av tio konsumerar digitala nyheter.

Mittmedia driver i dag sex tryckerier från Örnsköldsvik i norr till Gävle i söder. Tryckerier som ska bli tre i framtiden då behovet minskar med övergång till tryck på dagtid.

– Formerna är inte satta ännu och i dagsläget finns inte ett beslut att lägga ner tryckeriet i Örnsköldsvik, säger Jimmie Näslund, chefredaktör för Örnsköldsviks Allehanda och Tidningen Ångermanland.

Syftet med färre tryckerier och tidigare tryckstart är att Mittmedia vill spara pengar, men att de vill behålla så många journalister som möjligt.

– Ur mitt perspektiv tror jag det viktigaste är att vårda vår lokala journalistik, säger Ragna Fahlander, ordförande i Mittmedias fackklubb.

Mer läsning

Annons