Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En virtuell kommun

Det går trögt för satsningarna på en virtuell handelsbod och en landsbygdsapp.
Men kommunen vill gå vidare. Nästa steg är det virtuella kulturhuset.

Annons

Som ÖA berättat arbetar Innovation Impact och konsulten Torbjörn Johansson med att ta fram en förstudie som ska presenteras i november.

Världsklass 2015 har avsatt 100 000 kronor för är undersöka förutsättningarna för bygget av ett virtuellt kulturhus.

– Det här är ett initiativ från kultur- och fritidsavdelningen. Världsklass har enbart beviljat incheckningsmedel, säger Peter Holmqvist, kommunens tillväxtchef.

Den virtuella satsningen har uppmärksammats av slöseriombudsmannen Martin Borgs.

Sloseriombudsmannen.se är ett initiativ från Skattebetalarnas förening som vill uppmärksamma slöseri med skattemedel. Och Martin Borgs är även ledamot i styrelsen för Statens kulturråd.

Sedan tidigare har det byggts en virtuell handelsbod i Örnsköldsvik.

Sajten kan beskrivas som en virtuell brun lada där konsumenter kan vandra omkring mellan olika butiker och e-handla genom att klicka på ett par pilar.

I den virtuella boden saluför lokala butiker och hantverkare från Anundsjö allt ifrån hemsnidade älgar till gåstavar – och satser för att tillverka eget snus.

Men den virtuella boden har inte lett fram till stora kommersiella framgångar och affärsavslut.

– Det tar tid innan man etablerat sig. Projekten landade i varje fall i att själva bolaget Innelandet Anundsjö AB, som driver handelsplatsen, bildades. Därför är jag nöjd, säger Peter Holmqvist.

Bolaget har fakturerat kommunen närmare 1,6 miljoner kronor för att delta i ett par landsbygdsprojekt. Pengarna kommer från statliga Vinnova och är riktade bidragsmedel.

Örnsköldsviks kommun vill verkligen vara med och satsa på en på digital landsbygdsutveckling och på e-tjänster.

Enligt den redovisning ÖA tagit del av så har 650 000 kronor satsats på app-utveckling. Under sensommaren släppte kommunen sin Bygd och stad i balans-app.

– I vanliga fall är inte apputveckling kommunal verksamhet, men i detta fall handlar det om att stimulera till digital landsbygdsutveckling, säger Holmqvist.

På kommunens hemsida och på Youtube marknadsför konsulten Torbjörn Johansson appen med tillhörande hemsida.

– På det här sättet får vi en väldigt kraftfull plattform som kan ta oss från informationssamhället till interaktionssamhället, säger Johansson i reklamen.

Förväntningarna är högt ställda och förhoppningen är att öka intäkterna till företagare och entreprenörer på landsbygden.

Men hittills har intresset varit svagt. Blott några tusen har hittat till hemsidorna och Bygd och stad-appen är ännu ingen succé. Det visar siffrorna från mitten av denna månad.

Då hade appen laddats ned åtta gånger från App Store och 16 gånger från Google Play.

– Det var ett försök att stimulera till digital utveckling på landsbygden. Sedan tror jag att det måste ta något år eller så innan sådana här saker sätter sig, säger Peter Holmqvist.

Mer läsning

Annons