Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En bit till för Naltabyte

ÖRNSKÖLDSVIK. Med ett klick med musen är det möjligt att uppdatera sin egen hemsida.
Direkt på webben.
En möjlighet som Örnsköldsviksföretaget Naltabyte vidareutvecklat när de nu lanserar sin första produkt på marknaden.

Annons

Den första lanseringen sköts av en reklambyrå i Örnsköldsvik, och
produkten, NTU, har redan sålts till flera företag.
NTU, betyder Naltabyte transparent uppdaterare. Den uppdaterar hemsidor men syns inte, säger
Daniel Bergkvist, bror till mannen bakom kommandoverktyget, Mikael Bergkvist.
Tillsammans med kusinen Olov Bergkvist utgör de ledningen i det lilla företaget Naltabyte som i fjol vår uppmärksammades stort på
Cebitmässan i Hannover, IT-mässornas IT-mässa för branschfolk.
De var på mässan för att presentera sitt företag och sin då nya produkt, skriptspråket Naltascript. Ett språk som gör det möjligt att hantera stora datamängder on-line, via webben.
NTU bygger på Naltascript, vårt eget framtagna skriptspråk. Hela idén bakom Naltascript är att ta fram kundvänliga och tidsbesparande verktyg, säger Natabytes vd, Olov Bergkvist.

ENKEL HANTERING
NTU är anpassat för såväl webbdesigners som deras kunder. När ett företags hemsida levererats av designern kan företaget genom att abonnera på NTU enkelt byta ut information på hemsidan, utan att för den skull förändra hemsidans form och layout.
Grejen är den att då sitter inte webbdesignern och gör det här, utan företagets marknadschef, säger
Daniel Bergkvist och visar hur det hela går till genom att gå in på en hemsida hos en av de kunder som tecknat sig för ett abonnemang på NTU.
Genom att skriva in en kod blir de kommandon som behövs tillgängliga via Naltabytes server. Hemsidan ser ut som tidigare, men det är nu möjligt ändra i texter, lägga in ny text och nya bilder, direkt på
webben.
Alla företag har hemsidor men ofta gör de ingenting för att hemsidorna ska hänga med i företagets utveckling och vara aktuella, säger Daniel Bergkvist.
Eller så förstör de hemsidorna i den processen, inflikar Mikael Bergkvist.

STRATEGISK HJÄLP
Att företaget väljer en reklambyrå som återförsäljare för sin nya produkt, NTU, är en avvägd strategi.
Förut har vi alltid kört fast i att förklara hur det här fungerar, men bara lyckats för de som är förälskade i kod, och knappt det ibland, säger Daniel Bergkvist.
Reklambyrån i Örnsköldsvik är första steget mot en lansering i
större format, med fler återförsäljare och med större företag som kunder.
Vi vill inte sätta i gång och göra folks hemsidor, utan vi vill utveckla verktyget, säger Daniel Bergkvist.
De kunder vi ser är företag med stora hemsidor, företag med 20-30 kontor där varje kontor har en egen hemsida, säger Olov Bergkvist.
Även om nu Naltabyte förmedlar NTU via återförsäljare, så gör abonnemanget på produkten, ett abonnemang via webbservice, att Naltabyte har en överblick över sina kunder.
Vi kommer att vara lyhörda för responsen vi får genom att utveckla och stabilisera det här, säger Mikael Bergkvist.
FOTNOT: Skript är text som innehåller instruktioner eller kommandon till program.

BODIL RESARE

Mer läsning

Annons