Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elvy läste aldrig utredningen

ÖRNSKÖLDSVIK. Kommunalrådet Elvy Söderström (s) står bakom beslutet att flytta kommunens allmänna hamn från stadskajen till Domsjö.
I valet av Domsjö stöder hon sig, liksom övriga kommunpolitiker, helt på Örnsköldsviks Buss styrelses bedömningar och den hamnutredning som vd:n Lennart Nordin gjort.

Annons

Lennart Nordin hävdar själv att han började arbeta med sin hamnutredning i början av det här året. När han var klar, i mars nångång, jag minns inte datumet exakt, presenterade han innehållet i den för Elvy Söderström och moderaten Åke Sundqvist.
Elvy Söderström bekräftar att hon och Åke Sundqvist inbjöds av Lennart Nordin att ta del av utredningen.
När och hur skedde det?
Han presenterade den för oss politiker vid ett möte om hamnflytten den 20 mars i år. Jag som ordförande och Åke Sundqvist som vice ordförande i Rodret, koncernbolaget för kommunens dotterbolag, var kallade. Med på mötet var Lennart Nordin, hamnchefen Conny Sallander och bussbolagets styrelseordförande Torsten Nyman. De ville träffa oss för att berätta om slutsatserna i utredningen.
Har du själv läst utredningen i sin helhet?
Nej, den föredrogs muntligen. Lennart Nordin berättade varför de tyckte att Domsjöalternativet var bäst.
Vad anser du om deras utredning? Kändes den komplett, eller var det något som saknades?
Det är bussbolaget som har ansvaret för att bedriva hamnverksamheten, så det får den styrelsen sköta. Eftersom vi vill åt stadskajen för andra ändamål, är det kommunen som ska ge dem en alternativ plats för hamnverksamheten. Bussbolaget gjorde bedömningen att Domsjö var bäst för kommunkoncernen.
Hur informerades de övriga ledamöterna i kommunstyrelsen?
Efter mötet med hamnfolket informerade vi gruppledare och andra. Det var många samtal där frågan stöttes och blöttes.
När hamnfrågan sedan kom upp på kommunstyrelsens bord, fick alla en egen utredning att läsa?
Nej, inte hela den utredningen.
Vi har ringt runt till de övriga i kommunstyrelsen. De verkar knappt känna till innehållet i utredningen?
Då är det bara att konstatera att det är så.
Hämtade ni politiker information från annat håll innan beslutet?
Styrelsen för Örnsköldsviks Buss gjorde sin bedömning, då stödde vi i kommunstyrelsen deras beslut. Den styrelsen har kompetensen att bedöma för bussbolagets räkning vilket alternativ som är bäst.
Räcker utredningen som beslutsunderlag för ett kajköp på 17 miljoner för skattepengar?
Ja, vi bedömde att den var tillräcklig. Vi såg en långsiktig ekonomi för kommunen i Domsjöalternativet.
Hamnutredningen innehåller flera direkta faktafel och en rad tveksamheter enligt branschfolk ÖA talat med. Hur ser du på det?
Vilka skulle det vara..? Det kan jag inte bedöma förrän jag vet vilka delar de är kritiska till.
De angivna vattendjupen vid kajerna stämmer exempelvis inte.
Vi visste att det var tillräckliga djup både i Hörneborg och vid stadskajen. Dit går det ju båtar hela tiden. Vi frågade utredarna om det var tillräckligt djupt även i Domsjö och fick beskedet att det är det.
Hur reagerade du på att Domsjökajens skick inte hade kontrollerats enligt utredningen?
Det informerades vi om tidigt vid träffarna med hamnfolket. Men innan vi gick till beslut i kommunfullmäktige var kajens skick kontrollerat och godkänt.
Vilket ansvar har du som ordförande i kommunstyrelsen för att beslutet togs på ett felaktigt underlag?
Jag har naturligtvis ett ansvar för de handlingar som går till fullmäktige. Men en enig bussbolagsstyrelse hade ställt sig bakom förslaget och jag litade på deras kompetens.
Var det någon debatt om att satsa 17 miljoner kronor?
Nej, frågan hade ju diskuterats mycket under resans gång av alla inblandade. I kommunfullmäktige tror jag inte att någon begärde ordet.
Hur ser du på det faktum att Torsten Nyman, ordförande i kommunägda Örnsköldsvik Buss styrelse som står bakom hamnutredningen, också är an ställd hos Marcusson på Höglandssågen?
Det är helt olika saker, han är inte ägare till något i det här sammanhanget. Torsten Nyman har varit intresserad av att hitta en lösning på hamnverksamheten för framtiden. Min bedömning är att Torsten Nyman är en klok man som kan hålla isär sådana här saker.
Ni väljer nu att lägga kommunens framtida hamnverksamhet vid en kaj där det saknas järnväg. Är inte det konstigt med tanke på hur hårt du har drivit på bygget av Botniabanan?
Jo, och det var en av mina kritiska synpunkter från början. Det är en nackdel, hur starkt den ska graderas kan jag inte bedöma. Men jag ser lösningar på det genom att det finns järnväg till andra hamnar som Hörneborg och Husum.
Men det är privatägda hamnar?
Ja, så är det. Men det fanns nackdelar och fördelar med bägge hamnalternativen.

PER EURENIUS

Mer läsning

Annons