Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyrare skrota bilen

ÖRNSKÖLDSVIK. Den 21 april trädde en ny lag i kraft som kräver att bilskrotarna plockar bort alla glasrutor innan bilen pressas ihop till ett paket. Ett merjobb som kunden i slutänden måste betala.
– Hitills har gensvaret varit bra från kunderna. Men tar man för mycket betalt finns risken att fler skrotbilar lämnas i skogen, säger Kenn Hälldahl, ägare av Hälldahls bildemontering.

Annons

Att glaset från skrotbilar skulle återvinnas har varit på gång sedan förra året. Och tanken var att de nya reglerna skulle börja gälla vid årsskiftet. Men bilskrotbranschen protesterade eftersom man inte hunnit förbereda sig för att kunna ta till vara på glaset. Dessutom fanns det alltför många frågetecken kring själva hanteringen. Vem som skulle återvinna glaset var exempelvis oklart.

SKICKAS TILL NORGE
Nu har jag hört att det kommer att skickas till Norge för att återvinnas i betong och asfalt. Men att det skulle fraktas dit verkar snett. Då försvinner ju en stor del av miljötanken bakom återvinningen, säger Kenn Hälldahl. Han är den andra generationen Hälldahl som driver bildemontering. Pappan startade 1964 och sonen tog över 1976.
Under årens lopp har kraven blivit större och större när det gäller återvinning. Batterier, däck, katalysatorer, bly, kvicksilverkomponenter och alla flytande vätskor ska i dag tillvaratas innan det är dags för att pressa ihop bilarna till paket.
Och för ett par veckor sedan tillkom bilglaset.
Antalet behållare blir fler och fler här på skroten. Visst är det positivt med återvinning men det betyder också mer jobb.
Inne på området har Hälldahls exempelvis ett miljöhus, där olika vätskor förvaras i avsedda tankar innan de hämtas upp.

KUNDEN FÅR BETALA
Enligt de nya reglerna ska 85 procent av en bil återvinnas, vilket är mer än 10 procent mer än tidigare krav. I praktiken betyder det att cirka 40 kilo glas monteras bort från varje ekipage. Fram- och bakrutorna skärs loss med en specialkniv medan sidorutorna krossas.
Det är helt enkelt för mycket jobb med att skruva loss varje ruta.
Men de skärpta reglerna betyder också att kostnaden för hanteringen ökat för bilskrotarna. En kostnad som i slutänden hamnar hos kunden.
Jag har lagt på 200 kronor för att ta hand om glaset. Men jag vet än så länge inte hur stora kostnader det kommer att innebära. Prissättningen är fri men man har sagt att avgiften ska vara minst 300. Vissa tar dock enligt uppgift ända upp till 1 000 kronor, säger Kenn Hälldahl.
Dessa pengar dras från den premie som bilägaren får när han lämnar sin bil till skroten. Premien är 1 200 kronor för en 16 år eller äldre bil. Och 1 700 kronor för nyare bilar.

SKROTADE 1300 BILAR IFJOL
Helst hade jag sett att premien höjts med samma summa som vi tar ut för arbetet.
I fjol skrotade Kenn Hälldahl 1 300 bilar som i snitt vägde 900 kilo efter sammanpressningen till ett metallpaket. Själv har han liksom många andra som demonterar bilar ingen press utan beställer jobbet av ett ambulerande företag som åker runt i Sverige.
Att skrota en bil innebär en omfattande process. Inte bara för bilskrotaren. De delar som måste plockas bort ska sedan hämtas av olika återvinningsföretag. Olja, bensin och andra vätskor tar exempelvis ett speciellt företag hand om.
Om några år skärps förmodligen kraven ytterligare. År 2006 måste även plastdelar återvinnas. Och då är det dags för ännu en behållare på företaget i Överhörnäs.
Vissa bildelar tar också Hälldahls själva hand om som sedan erbjuds till försäljning i Bildelshuset.
Jag vet inte exakt hur många begagnade delar jag har men det handlar om tiotusentals, säger Kenn Hälldahl.

KJELL E HÄGGLUND

Mer läsning

Annons