Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Drömmen är ett körkort

MELLANSEL. Kommunens skolor har stängt för terminen. Men på Mellansels folkhögskola råder febril aktivitet.
Elva ungdomar har tillbringat två veckor där för att lära sig trafikteori.

Annons

För sjätte sommaren i rad ordnar Mellansels folkhögskola en introduktionskurs i trafikteori för personer med inlärningssvårigheter. Utbildningen pågår i två veckor och är helt individuellt anpassad.
Vi kan genom bidrag från Arvsfonden och Folkbildningsrådet låta ungdomar som inte klarar av vanliga körskolan lära sig köra i sin egen takt, säger Göran Brorsson, specialpedagog.
I lokalen sjuder det av aktivitet. Några sitter och läser i pärmar och någon sitter framför datorn.
Om man har lässvårigheter kan datorn läsa upp frågorna. Och man får hela tiden respons på vad man behöver öva mer på, säger Christian Haslbrunner, 24 år, från Stockholm.
Liksom flera andra i gruppen har han har Aspergers syndrom. Det kan innebära att man har svårt att få sammanhang och mening i sina upplevelser eller svårt att organisera sin tillvaro.

VILL BLI BUDBILSFÖRARE
Den här utbildningen är jättebra för mig. Jag får en bra helhetsbild av att köra bil. Det är ju inte bara att gasa och bromsa, säger han.
Christian Haslbrunners mål är att få körkortet på sin 25-årsdag nästa sommar.
Det skulle vara mycket roligt. Då kan jag bli budbilsförare som jag vill, säger han.
Många av eleverna anger jobb som en av orsakerna till att de så gärna vill ha körkort.
I Norrbotten kan man inte få jobb utan att ha körkort. Utbildningen går väldigt bra för mig, men tyvärr har jag haft ont i huvudet under de här två veckorna. Det har med luften att göra, jag har inte acklimatiserat mig än, skrattar Mattias Lundmark från Piteå.
Mitt under vår pratstund börjar eleverna hurra och jubla. Det visar sig att en av killarna, Tomas Högström, har klarat teoriprovet.
Hur känns det?
Det känns inte så mycket, det kommer nog först när jag får körkortet, säger han.
Martin Svensson från Täby klarade teoriprovet 1999 efter två veckor på utbildningen. Nu är han tillbaka för att försöka sig på busskörkortet.
Jag har fått jobb som budbilschaufför och det är jättekul, säger han.
Eleverna är uppdelade i två grupper, sex personer i vardera grupp. Att de är så få nämner många som en stor fördel vid inlärningen.
Här får man mycket mer hjälp än på gymnasiet. Det är skönt att bara få koncentrera sig på ett ämne också, säger Emma Grundström från Idbyn.
Hon har inlärningssvårigheter i form av läsproblem och så tycker hon att alla lärare pratar för fort. Men inte här. Christoffer Härmä, 21, från Borås håller med.
Ja, dessutom är det mycket bättre att övningsköra med vår lärare Sven än med morsan. Hon blir så hysterisk, skrattar han.
Även elevernas mål med utbildningen är individuella. Vissa klarar teorin efter två veckor här, medan andra tar nästan ett år på sig.
Vår uppgift är att få pejl på när eleverna är redo för att försöka, säger läraren Göran Brorsson.
De är elva elever, alla med olika inlärningsförmåga, så vi anpassar oss till dem, säger Birgitta Dahlgren, lärare i den andra gruppen.
Men hur är det att gå i skolan på sommaren, när många andra är lediga?
Det här är bättre än att vara ledig, säger Christian Svensson från Lindesberg.
Emma Grundström håller inte riktigt med:
Det är jobbigt att stiga upp på morgnarna, men annars går det väl ganska bra, säger hon. SARA GRUNDBERG

REDAKTIONEN

Mer läsning

Annons