Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Mest
läst

Domsjö Fabriker hotas av stor sjöfartsblockad

ÖRNSKÖLDSVIK. Örnsköldsviks Stuveri AB bildades 1908 och har i snart 100 år ombesörjt all lastning och lossning av fartygen.
Nu har Domsjö Fabriker
inlett lastning och lossning i egen regi vid kajen i Domsjö.
– Vi kommer givetvis att
sätta kajerna och fartygen i blockad, säger Svenska Hamnarbetareförbundets ordförande Björn Borg, Stockholm.

Annons

Det här är alldeles åt helsicke, säger Svenska Hamnarbetareförbundets ordförande Björn Borg. Alldeles självklart måste vi agera. Vi kommer att sätta Domsjö Fabriker i blockad och om det behövs söka internationellt stöd så att fartyg som kommer från Domsjö inte lossas eller lastas i utländska hamnar. Vi har gammal gränsdragning mellan förbunden. Jag är mycket förvånad över att Pappers så ogenerat tar arbetsuppgifter inom vårt område.
Björn Borg är just nu på väg tillbaka från en semesterresa och säger att han redan i morgon kommer att ta itu med det här på förbundsexpeditionen och kolla att förbundet följer juridiska spelregler kring de konfliktåtgärder som han anser helt ofrånkomliga.

INGA VAL
Örnsköldsviks Stuveri vill inte lämna offert på sina tjänster längre, säger Lars Dannberg, vd för Domsjö Fabriker.
Vår uppfattning är att Örnsköldsviks Stuveri vill koncentrera sig till hamnen i Husum och då finns inget alternativ för oss. Vi måste sköta lastning och lossning på egen hand med egen personal organiserad inom Pappers och vid behov inlejda kranförare.
Mikael Johansson, vd för Örnsköldsviks Stuveri AB, har en helt annan bild av konflikten.
Vi lämnade offert för hela 2002 men fick bara i uppdrag att utföra tjänsterna i tre månader. Sedan 1 april råder ett avtalslöst tillstånd. Det här är första utbrytningen efter den ordning som gällt i många tiotals år. Örnsköldsviks Stuveri AB bildades 1908. Vi har informerat vår huvudorganisation om den uppkomna situationen.
Mikael Johansson säger att stuveribolaget inte har monopol på lastning och lossning av fartygen. I synnerhet inte efter en EU-dom i frågan. Han finner det ändå märkligt att Domsjö Fabriker valt att gå sin egen väg och säger att det i dag är svårt att förutse konsekvenserna av detta. Han känner inte igen beskrivningen av att Örnsköldsviks Stuveri AB vill dra sig tillbaka och enbart sköta lastning och lossning för M-real i Husum.
Självfallet vill vi har kvar våra uppdrag och arbeten till våra anställda.
Ur facklig synpunkt är det en svårlöst fråga. Samtliga stuveriarbetare i Örnsköldsvik är organiserade i Hamnarbetareförbundet som för övrigt firar 30-årsjubileum i dagarna.

FACKLIGT SVÅRT
Det är en utbrytning ur Transportarbetareförbundet men det är fortfarande Transport som är avtalsslutande part. Dess ombudsman för Örnsköldsviksområdet är Peter Vinsten i Gävle.
I princip står vi på samma sida som Örnsköldsviks Stuveri AB i den här konflikten, säger han. Det är inte alls som det ska vara när medlemmar inom ett helt annat avtalsområde, i det här fallet Pappersindustriarbetareförbundet, går in på vårt avtalsområde. Här borde naturligtvis Hamnarbetareförbundet, som skryter över att de är så duktiga, agera.
ÖA sökte någon representant för Pappers vid Domsjö Fabriker för en kommentar i går utan framgång.




DE HAR STÖTT UT OSS OCH SNOTT VÅRA JOBB

Örnsköldsvik. Nyordningen vid Domsjö Fabriker får stuveriarbetarna att se rött.
Det här är ett avtalsbrott av Pappers, de har gått in på vårt område, säger Gunnar Pettersson, stuveriarbetare och lokal ordförande för Hamnarbetareförbundet i Örnsköldsvik. Man kan säga att de har stött ut oss och snott våra jobb.

Hamnarbetet och vem som ska lasta och lossa ett fartyg är en känslig fråga. Det står klart mycket snart när man pratar med Gunnar Pettersson.
För honom och alla andra stuveriarbetare är det självklart att inte andra yrkesgrupper eller fackförbund ska sköta det som ligger inom stuveriarbetarnas och Hamnarbetareförbundets område.
Arbetet med att lasta och lossa fartyg ska skötas av oss stuvare, det är vi som kan jobbet och har erfarenheten. Så har det varit i alla tider och så har det fungerat vid fabrikerna i Domsjö och Husum tidigare också.
Gunnar Pettersson har arbetat som stuveriarbetare sedan 1967. Han trivs med jobbet, det är fritt och man får vara ute i friska luften.
Numera är han också stuvarnas lokale fackbas som ordförande för Svenska Hamnarbetareförbundets avdelning 22 i Örnsköldsvik.
Vi har ett 30-tal medlemmar. Hälften av dem är fast anställda stuvare, resten är extrapersonal.
För Hamnarbetareförbun-
dets medlemmar är det en viktig fråga vem som sköter stuveriarbetarnas traditionella arbetsuppgifter.
Om Domsjö Fabriker lyckas med det här kanske andra fabriker följer efter. Då försvinner ju jobben för oss, säger Gunnar Pettersson.
Han tycker att det är dumdristiskt av Domsjö Fabrikers ansvariga att låta fabrikens anställda göra stuvarnas jobb.
Hur de har resonerat vet jag inte, säger han. De har väl tänkt att de ska kunna spara pengar genom att använda sitt eget folk.
Några tankar på att ge upp tvisten utan strid har inte Gunnar Pettersson.
Nej, aldrig. Jag har haft kontakt med vår förbundsordförande Björn Borg och vi är överens om att vi måste vidta åtgärder. Det är vi tvungna till tills det här är avklarat.
Det är inte vi som startat den här striden, det är Domsjö Fabriker.


PER EURENIUS

Mer läsning

Annons