Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Docent: För mycket fritid kan leda till problem

/
  • Oskar Lindmark, Khaleb Al Moulla och Darin Muhieddine fyller sina scheman med hårt skolarbete, musik och idrott.
  • Darin Muhieddine i årskurs två på Nolaskolan ger skolledningen näst intill högsta betyg när det gäller elevers möjlighet att vara med och påverka.

Det är inte bra med för mycket fritid.

Det säger docent Göran Bostedt på Mittuniversitetet i Härnösand.

Något som eleverna på Nolaskolans naturprogram inte har några problem med.

Annons

Bostedt och hans medarbetare Rolf Dalin och Madeleine Blusi skriver i rapporten att ungdomar svarat att de känner stress av att ha för lite fritid.

Ändå är det inte där Bostedt väljer att skjuta in sig.

Han varnar i stället för att den grupp som anser sig ha för mycket fritid, som svarat att de har så mycket fritid att de inte vet vad de ska göra av den, kommer att få problem i de fall de inte redan har det. Bostedt menar att de här personerna, med för mycket fritid, tar till utomparlamentariska metoder för att försöka påverka. Han säger också att de med för mycket fritid riskerar sakna plattformar som så småningom leder till arbeten.

I Örnsköldsvik är föreningsaktiviteten hög, särskilt i den senare delen av grundskolan. Sedan händer någonting som gör att en stor del väljer att lägga sin tid på annat.

På Nolaskolans naturprogram går Oskar Lindmark, Darin Muhieddine och Khaleb Al Moulla i andra årskursen. De säger att de har förståelse för Bostedts resonemang, men själva är de knappast i farozonen att inte fylla sina dygn med aktiviteter.

Är det inte hemläxor som fyller tiden utanför själva skolan så är det musik eller idrott, för alla tre.

– Även om vi har mycket att göra med skolan så tycker jag att det är viktigt att ha någonting meningsfullt på sidan om, säger Darin Muhidienne.

Khaleb Al Moulla fyller i:

– Föreningslivet pliktar inte som skolan, och det är ett sätt att slappna av på ett nödvändigt sätt. I skolan är man för att lära.

Oskar Lindmark, som tidigare spelade innebandy, har inte glömt den fysiska träningen bara för att han lämnat laget. Dessutom spelar han musik.

– Musiken ger utlopp för min kreativitet. Jag kan inte tänka mig hur det skulle vara att inte ha nånting alls vid sidan av skolan.

Som vore det inte nog med de egna insikterna har deras idrottslärare gjort klart för dem att det fysiskt välmående ska gå hand i hand med psykiskt välbefinnande.

– Då kan man samtidigt undra varför vi har idrott bara en gång i veckan.

Har ni elever något inflytande på det som sker i skolan?

– Ja. Lärarna tillåter diskussioner och deltar själva i dem. Inom skolplanen finns utrymme att låta eleverna vara med, men samtidigt ska vi inte få vara med och bestämma om allt.

Mer läsning

Annons