Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Diesel ökar - etanolen rasar

/

Försäljningen av etanol fortsätter att rasa i landet.

Så även i "etanolhuvudstaden" Örnsköldsvik.

– Vi har tappat 18 procent, säger Ulf Tjernström på OK.

Annons

Samtidigt som dieselförsäljningen i landet ökat så sjunker försäljningen av bensin och etanol. Detta enligt branschorganisationen Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet (SPBI).
Bensinförsäljningen uppgick i augusti till cirka 342 800 kubikmeter, vilket är en nedgång med ca 20 000 kubik eller cirka 6 procent.
Försäljningen av diesel, under samma månad, landade på cirka 483 000 kubikmeter, en uppgång med ca 10 800 kubik eller motsvarande cirka 2 procent.
Men det är ingenting jämfört mot den förändrade etanolförsäljningen under perioden. Där fortsätter nedgången och det såldes enbart cirka 16 600 kubikmeter, en nedgång med cirka 5 400 kubik eller cirka 25 procent.
Den ackumulerade etanolförsäljningen omfattade till och med augusti cirka 117 300 kubikmeter, vilket är en nedgång med närmare 43 000 kubik eller 27 procent.
Från branschhåll beskrivs det hela som en konsekvens av den förda politiken: att andra drivmedel än E85 gynnas politiskt.
För det är inte enbart drivmedlet E85 som tappar mark. Nybilsförsäljningen av etanolbilar har nästan upphört. Och hela 67 procent av alla bilar som såldes 2012 var dieselbilar.
Bilden bekräftas av Ulf Tjernström som vd för OK Örnsköldsvik. Macken var tidigt ute på banan med gröna drivmedel.
– Vi har tappat 18 procent på etanolen sett till oktobersiffrorna så vi för se hur det slutar. Förra året var läget mer eller mindre oförändrat och vi varken tappade eller ökade. Men nog spelar nybilsförsäljningen stor roll, säger Ulf Tjernström, vd, OK Örnsköldsvik.
Som Europas första etanolmack har OKQ8 i rondellen fortfarande inte tappat lika mycket mark som på andra håll i landet.
– Det är något besynnerligt över att etanolen tappar så pass mycket. Även om nybilsförsäljningen inte ökar finns det ju fortfarande en tämligen stor fordonsflotta, säger Tjernström och vidare:
– Vi kan se etanolbilskunder som tankar bensin och hur det kommer sig är något av ett fenomen. Det kan inte vara billigare om man verkligen räknar på det.
Så här inför vintersäsongen ändras även iblandningen i pumparna till från 85 till 75, vilket även det kommer att påverka statistiken.
– En annan förklaring som man hört till att etanolförsäljningen sjunker är att ett stort antal etanoltjänstebilar nu helt enkelt rullar mindre eftersom de kommit ut på privatmarknaden. Men förmodligen finns det inte en enskild förklaring till att det sjunker utan det handlar om samverkande faktorer, säger Ulf Tjernström.
Ute vid pumparna står Mats Landgren och tankar. Han är i varje fall en lojal etanolbilsägare.
– Jag kör över 7 000 mil om året och är inne på min femte etanolbil. För mig har det fungerat utmärkt och jag gillar etanolen. Det är prisvärt och känns rätt. Det var faktiskt min dotter som fick in mig på det här spåret. Hon sa "pappa, köp en nyttig bil" och det gjorde jag, säger Mats Landgren.

Mer läsning

Annons