Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Mest
läst

”Det känns bra som Domsjöbo att hamnen kommer hit”

Han har 35 yrkesår bakom sig på sågen. I dag arbetar han hos nye ägaren i Domsjö, Höglandssågens Sven-Ivar Marcusson.
Socialdemokraten Torsten Nyman har också kommunens hamnfrågor på sitt bord.
– Det känns bra som Domsjöbo att hamnen kommer hit, säger han.

Annons

Hamnstyrelsens ordförande Torsten Nyman är mycket nöjd med den lösning av hamnflytten som han och kommunens övriga politiker valt.
Det känns bra att det rör på sig här i Domsjö, på något vis. Det var det vi var mest oroliga för. Annars hade väl hela stället jämnats med marken. Det känns bra som Domsjöbo att hamnen kommer hit och att så många arbetstillfällen kunde räddas.
Torsten Nyman är en av de dryga tiotalet sågverksarbetare i Domsjö som fick fortsatt anställning när Höglandssågens Sven-Ivar Marcusson tog över förra våren.
Vad har du för erfarenhet av hamnar och skeppning av varor?
Egentligen inte mer än någon annan, men jag har lång erfarenhet av styrelsearbete.
På vilket sätt har du medverkat i arbetet med hamnutredningen?
Jag har inte varit inblandad i den någonting. Det är bussbolagets vd Lennart Nordin som fått uppdraget att utreda hamnflytten av kommunen och Rodrets styrelse. Genom att han är utredare och vd på Örnsköldsviks Buss har hans ord vägt tungt. Men vi i styrelsen har ju fått information eftersom.
Har Lennart Nordins utredningen varit uppe i bussbolagets styrelse?
Nej, frågan som kom upp var om vi godkände en flytt till Domsjö. Där var styrelsen enig om att säga ja. Med Domsjö föll många pusselbitar på plats. Nu äger kommunen det här området, då blir du en helt annan herre över verksamheten. Nu bestämmer vi själva.
Har du själv läst utredningen?
Ja, jag har läst den. Men de övriga i styrelsen har inte gjort det.
Krävs det inte stora investeringar för att kommunens nya hamn i Domsjö ska bli lika bra?
Inte i början. Sedan får verksamheten och framtiden utvisa hur mycket investeringar som krävs. Men först måste vi ha underlag för dem i egna intäkter.
Om det behövs mer pengar än de 17 miljonerna, kommer bussbolaget begära nya skattemiljoner av kommunen då?
Nej, det är bussbolaget som får ta de investeringarna. Hamnen ska bära sina egna kostnader.
Kommunens hamnverksamhet är minimal i dag. Örnsköldsviks hamn är en av landets fem minsta med tio-tolv båtar årligen. Behöver ni verkligen äga en egen hamn?
Titta i bussbolagets bokslut för 2001, hur mycket överskott det var. Det var närmare två miljoner kronor. Vi har sett det här med hamnflytten jättemycket i kronor och ören. För skattebetalarna kommer det att bli en bra affär. Och utan hamn hade vi inte fått Höglandssågen som kund.
Du sitter på dubbla stolar i frågan om hamnflytten. Dels som anställd på Höglandssågen av Marcusson, dels som ordförande i styrelsen för det kommunala bolag som utrett flyttfrågan och ska bedriva hamnverksamheten. Har du haft problem med att hålla isär dina olika roller?
Nej, det har inte varit något problem. Så naiv får man inte vara. Jag har sett till bussbolagets bästa när det gäller hamnflytten.
Gjordes inte kajköpet i Domsjö mest för att ni inom kommunens hamnförvaltning även i fortsättningen skulle ha ett eget departement att basa över?
Vi i Örnsköldsviks Buss ansvarar för Ulvöbåten, busstrafiken i centralorten och hamnen. Vad hade bussbolaget bestått av om hamndelen försvunnit? Då hade det inte varit mycket kvar. Det här var en framtidsfråga för oss, hamnen är ett viktigt stödjeben.

PER EURENIUS

Mer läsning

Annons