Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Mest
läst

Cykelbana dröjer i Ås

ÖRNSKÖLDSVIK. I 15 år har Anita Näslund väntat på cykelbana i Ås.
Hon får fortsätta med det – i flera år till.
– Den kommer inte att byggas förrän 2004, det kan bli
senare, säger kommunens tekniska chef Ove Sedin.

Annons

Jag tänker på barnen, säger
Anita. Det är inte bra för dem att behöva cykla omkring nästan mitt ute på vägen där bilarna dundrar fram.
För att visa vad hon menar tar Anita oss med på en cykeltur. Från hemmet i ÅS till Själevadskolan och tillbaka samma väg.
Tänkte ni på hur många korsningar vi var tvungna att passera? frågar hon. Det är elva stycken. Usch!
Den före detta lärarinnan på Mycklingskolan kan mycket väl kallas cykelvän. Hon sätter sig på sadeln så ofta hon kan, och är det någon sträcka hon känner så är det den mellan hemmet i Ås och Myckling.
Inte nog med att det inte finns någon cykelbana, säger hon. Den väg som finns är smal och bitvis
undermålig på grund av gropar och ojämnheter.
I oktober 2000 gick Örnsköldsviks Kommun ut med en utredning för gång- och cykelväg Själevad-Ås-Örnsköldsviks centrum. Kommunen ville informera om staknings- och mätningsarbeten, och tillsammans med de 17 raderna med text följde en karta.
Två månader senare svarade Ås EFS, genom ett antal människor, på kommunens planer. Ås EFS reste ett par frågor och tyckte att kommunen snarast borde inbjuda till information.
Någon sådan information har
ännu inte ägt rum.
Inget annat heller angående kommunens planer kring gång- och
cykelbanan.
Det blev tvärtyst från kommunens sida efter den här skrivelsen från Ås EFS.
Vad hände, Ove Sedin?
Tja, problemet är att vår kommun har för lite pengar. Det här har inte rymts i vår budget.
Just nu är vi fullt upptagna med allt runt Botniabanan. Det här med cykelvägen i Ås är inte prioriterat i nuläget.
När kan det bli aktuellt med det bygget?
Det är sagt 2004/2005, vill jag minnas. Men det kan bli senare än så också.
Varför det?
Det kan bli så att kommunen ligger lågt med en del planerade projekt under tiden att Botniabanan byggs.
Vad tycker du om vägsträckan i Ås, där cyklister tvingas trängas med bilister som har svårt med farthållningen?
Det är inte idealiskt. Där är det stor trafikmängd, och under brobygget i Själevad har vi signaler på att biltätheten i Ås är större än normalt.
Kan man säga att cykelbanan står på tur?
Vi har byggt ut till Sund, till
Arnäsvall, och till Järved. Den här länken saknas, den står på tur. Fast det är ganska besvärligt med markuppgörelserna också.
För Anita Näslund framstår det som en gåta att cyklisterna som ska från Ås till Myckling, eller tvärtom, ska behöva utsätta sig för den trafikfara som blir när bilarna forsar fram.
För några år sedan asfalterade de här, säger hon. Om de bara lagt asfalten ända ut i kanten så hade vi haft cykelutrymme.
En annan sak som upprör henne är att den cykelbana som finns från Själevadskolan och en bit mot Ås bryts ett antal gånger på grund av att bilar korsar den.
Hur kan det vara markerat på ett sånt sätt att bilisterna tror sig få
ställa sig över cykelbanan? undrar hon. Den som tänkt ut det här kan
aldrig ha cyklat.
Anita säger att hon är glad för barnens skull att de inte har längre skoldagar eftersom de då verkligen hade blivit utsatta för den hårda trafiken efter Översjälavägen/Åsvägen.
Jag hoppas att bilisterna förstår att vi som cyklar inte kan hålla oss längre ute på kanterna. När det inte är bredare så måste vi hålla till mitt på vägen.


HASSE TAVÉR

Mer läsning

Annons