Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bron bogseras bort

Korsbyn. Det är snart en månad sedan bron i Korsbyn gav vika över Gideälven. Sedan dess har arbetet gått sakta.
I går kväll arbetade man med att vrida tillbaka stålkonstruktionen för att kontrollera om den tål den bärgning som planeras utföras i dag.

Annons

Den 65 meter långa bron lutar kraftigt ned mot den strömmande Gideälven. Det broarbete som tagit nästan ett halvår, arbetet inleddes i februari, är snart tillbaka på noll. Lutningen har visserligen minskat ett fåtal grader, men nu ska den få hjälp i rätt riktning. Hjälp av kranar.
I går eftermiddag arbetades det för högtryck med säkringar runt de lyftöglor som nu svetsats fast i den totalt 150 ton tunga bron.
Inget lämnas åt slumpen
Via ett sent fax från brotillverkaren blev man underrättade om att förstärkningar måste göras, något som fördröjde arbetet ytterligare ett par timmar. Inget får lämnas åt slumpen nu.
Det brukar ju vara så att om det börjar jäklas är det lätt att det fortsätter. Vi tar det säkra före det osäkra, bron är så pass tung, förklarar platschefen Christer Strömqvist på NCC.
Bakom honom står tre mobilkranar fast förankrade. Men en total lyftkapacitet på flera hundra ton ska de bistå i den tilltänkta flyttningsprocessen av broskelettet. Bron ska nämligen skrotas.

RÄTAR UPP BRON
Tidigare fördes diskussioner om huruvida det skulle gå att återanvända stora delar av bron, men stålet var så pass skadat att man nu tvingas forsla bort hela konstruktionen.
Det primära arbetet i går kretsade kring att, med kranarnas hjälp, räta upp bron till ett läge som någorlunda påminde om det ursprungliga. Förhoppningen är att bron då ska hålla sig kvar så pass att man kan få in en ponton under konstruktionen. Genom att släppa ut vatten ur denna och dessutom palla upp, ska den sedan kunna fungera som säkerhet när bortforslingen sker.

BOGSERAR TROLIGEN IDAG
Vi räknar inte med att bron ska räta upp sig nittio grader, förmodligen kommer den ändå att luta när vi ska transportera bort den. Det primära är att vi får in pontonen under, förklarar Strömqvist.
Om arbetet slår väl ut kommer bogseringen av broskelettet troligen inledas i dag.
Där bron möter land är balkar utplacerade som, med hjälp av teflonskivor, ska underlätta för transporten av stålkonstruktionen. Det stålförsedda underredet ska då glida mot teflonet.
Om konstruktionen däremot inte håller sig någorlunda rät utan vrider sig ner mot vattnet igen, vet Strömqvist inte riktigt vad som kommer att ske.
Det kan bli så att vi tvingas kapa den på plats, men det får bli en senare fråga. Just nu hoppas vi att bron klarar påfrestningarna i sidled och håller sig någorlunda rak.
Det är alltså i dag det besvärliga arbetet ska inledas. Bogseringen ska ske med en bogserbil samt med hjälp av de tre kranar som nu står utplacerade på båda sidor om Gideälven.
Snart en månad har gått och arbetarna ligger på minus gentemot februari månad när brobygget inleddes. Förhoppningsvis har arbetarna tagit sig en bit närmare plussidan när de går till jobbet i dag. Jimmie Näslund

REDAKTIONEN

Mer läsning

Annons