Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Blockaden hävs – men inte för alla

DOMSJÖ. Striderna om lastning och lossning vid Domsjö Fabrikers kaj rasar vidare. Nu häver Hamnarbetareförbundet sin blockad mot Domsjö. Sekundärblockaden mot entreprenören Kranteamet och båten M/S Harmon står dock kvar.
– Vansinnigt! De vet inte vad de sysslar med, dundrar Kranteamets vd Sven-Olov Hägglund.

Annons

Sedan en tid tillbaka har Domsjö fabriker varit blockerade av Hamnarbetareförbundet. Orsaken var, enligt förbundets ordförande Björn Borg, att Domsjö skötte lastning med egen personal.
Sedan Domsjö tecknade avtal med Kranteamet, vars personal nu går under Transports kollektivavtal, häver Hamnarbetareförbundet nu blockaden mot Domsjö fabriker. Sekundärblockaden mot Kranteamet samt båten M/S Harmon står dock kvar.
Kranteamet har lastat och lossat medan Domsjö Fabriker varit i blockad. Det är olagligt att bryta en blockad, menar Björn Borg.
Kranteamets vd Sven-Olov Hägglund är dock upprörd över tilltaget.
Jag förstår inte vad de håller på med. Det gör de nog inte själva heller.
Domsjö Fabriker har alltså lösts från blockaden. Att allt skulle vara frid och fröjd vill man dock inte hävda.

OBEFOGAD KRITIK
Vi har blivit indragna i en idiotisk och obefogad konflikt. Sådant här ska lösas mellan facken. Tredje person, i det här fallet vi, borde aldrig bli inblandad, suckar Lars Nordin, vd för Domsjö Fabriker, och fortsätter.
Om man följer gängse normer så fortsätter man nästan aldrig en sekundäråtgärd om man avbryter primäråtgärden, men det har alltså Hamnarbetareförbundet valt att göra nu.
Sven-Olov Hägglund håller med:
Hamnarbetareförbundet är bara ute efter att rädda sitt eget ansikte. Vi blev ombedda att offertera, det har vi gjort. Och nu, när vi slutit avtal med Domsjö Fabriker, behåller de sekundärblockaden mot oss. Vansinnigt! Jag känner ett ansvar att bekämpa dessa aggressioner, dundrar han och fortsätter.
Det råder fri konkurrens och denna har vi använt oss av. Så länge vi följer lagar och förordningar är allt okej.
Allt är dock inte okej, menar Björn Borg.
Det är alltid olagligt att bryta en blockad.
Hamnarbetareförbundet står alltså fast vid sitt beslut och blockaden kvarstår.
Ni häver blockaden mot Domsjö Fabriker för att de nu har slutit avtal med ett företag, i det här fallet Kranteamet, som går under Transports avtal, är det så?
Ja, så är det.
Borde inte blockaden mot Domsjö fabriker stå kvar eftersom de sluter avtal med ett företag som står under en sekundärblockad?
Det är upp till oss om och vilka vi vill blockera. I Domsjös fall ansåg vi inte att det spelade så stor roll. Vi måste häva den ursprungliga blockaden eftersom de har ordnat en leverantör. Om vi ska blockera dem igen får bli en senare fråga.
Men blockaden mot leverantören står alltså fast?
Ja.
Problemet kvarstår alltså för Kranteamet. Vd:n Sven-Olov Hägglund menar att en blockad kan påverka dem sekundärt. Att ett företag med en blockad riktad emot sig har vissa nackdelar konkurrensmässigt. Han är rustad för strid.
Det här tänker vi gå vidare med. Absolut. De ska sluta jävlas med småföretagarna. Jag hoppas att Hamnarbetareförbundet har en tjock plånbok. JIMMIE NÄSLUND

REDAKTIONEN

Mer läsning

Annons