Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bärgning av känd segelbåt

/
  • De senaste dagarna har det pågått dyknings- och bärgningsarbete vid Normanön i Gullviksfjärden. Här sjönk fenkölsracern Britta, tidigare Ester, på 1930-talet.
  • Ingenjören Gunnar Mellgren stod bakom konstruktionen av båten, som var framgångsrik på tävlingar.

Efter 80 år på havsbotten – på torsdagen säkrades segelbåten Britta i Gullviksfjärden.
De senaste dagarna har ett stort dyk- och bärgningsarbete pågått.

Annons

Fenkölsracern Britta, eller Ester som hon ursprungligen hette, byggdes på Stockholms båtbyggeri 1901. Bakom konstruktionen stod den välkände ingenjören Gunnar Mellgren. I en tidningsartikel från 1902 beskrivs hur Ester under en säsong vunnit första pris i åtminstone ett dussintal tävlingar.

Drygt 30 år senare sjönk hon sydväst om Normanön i Örnsköldsviks skärgård. Och där har hon legat, på 52 meters djup, sedan dess.

Det vill säga, fram till på torsdagen.

Per Hellgren i Domsjö har under många år forskat om båten i Gullviksfjärden. År 2012 ansökte han och fick ensamrätt för att bärga den – ett tillstånd som länsstyrelsen nyligen förlängde till 2018.

Hellgrens efterforskningar visar att Örnsköldsviks Segelsällskap (ÖSS) tog emot båten år 1933 som en gåva från trävaruhandlaren Sven Larsson i Göteborg. Efter viss upprustning seglades hon via Göta kanal ut mot Stockholms skärgård och därefter upp mot Ulvön och Örnsköldsviks hamn.

I ansökan om bärgningstillstånd, står att läsa hur besättningen från ÖSS beskrev skrovet som gammalt men i "glänsande fernissad hondurasmahogny" och med "skrubbdäck i teak".

Segelsällskapets ambition var att Britta skulle bli ett övningsskepp för juniorerna. Men de yngre lockades inte av den 15,2 meter långa båten – och 1934 såldes den till en köpman för 1 400 kronor.

Han deltog i seglatser med båten och vann bland annat en seglingstävling runt Ulvön i juni 1937.

En dag – oklart när – fattade båten eld på väg från Gullviksfjärden till Trysunda. Enligt en intervju som Per Hellgren gjort med en numera bortgången Trysundafiskare, var branden släckt när båten kom i land vid Trysunda. Men senare samma dag, på väg mot Örnsköldsvik, sjönk båten vid Normanön och med hjälp av en jolle tog sig besättningen till Ottelandet.

För tre år sedan, 2012, kunde Per Hellgren med hjälp av ekolod hitta den plats där segelbåten sjönk. Han ansökte då hos länsstyrelsen om rättigheterna att bärga den – och den här veckan har dyk- och bärgningspersonal arbetat nästan dygnet runt för att ta upp båten från havets botten.

På onsdagen kunde hon lyftas tio meter, och vid lunchtid på torsdagen säkrades båten strax under vattenytan. Enligt uppgifter till Allehanda.se kommer segelbåten att fraktas till hamnen i Köpmanholmen.

Över ett sekel efter att hon tillverkades kommer alltså Britta, mest känd som Ester, i land som vinnare igen.

Allehanda.se har sökt Per Hellgren.

Läs mer:

Nybygge av fenkölsbåt: Kappseglare från sekelskiftet i ny upplaga

Efter sju års båtbyggande: Trollsländans tid är nu

Mer läsning

Annons