Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Banken slår igen

MELLANSEL. Handelsbanken stänger sitt kontor i Mellansel.
Orsaken är dålig lönsamhet och för litet kundunderlag. Närmaste bank för Mellanselsborna blir Bredbyn, en och en halv mil bort.

Annons

För Mellanselsborna är stängningen av det enda bankkontoret till sommaren ett hårt slag. Mellansel har under en rad år kämpat i motvind när service och arbetstillfällen försvunnit.
Det här är ett tråkigt besked för Mellansel, säger Intresseföreningens ordförande Margareta Wåhlstedt. Det känns annars som att den negativa trenden här i samhället har börjat vända. Folk har börjat flytta hit och det kommer fram positiva idéer för framtiden.
Just den här onsdagen stöter vi ihop med Harry Scherdin, Moliden och Birgitta Eriksson, Mellansel utanför bankkontoret. Bägge har varit kunder länge och är besvikna på Handelsbankens beslut.
Jag tycker att det är fruktansvärt dåligt att Handelsbanken stänger kontoret här i Mellansel, säger Birgitta Eriksson.

TROGNA KUNDER
Motiveringen från bankens sida, att lönsamheten är dålig och kundunderlaget för litet, kan hon inte förstå. Det är ju en jämn ström med kunder hit hela tiden när det är öppet, säger hon. Det är också en social bit att komma ut och få träffa folk. Jag gör aldrig mina bankärenden på Internet.
Harry Scherdin har varit Handelsbankskund sedan 1948. Han åker den dryga milen från Moliden för att betala räkningar, ta ut pengar eller har ärenden till sitt bankfack.
Ska de stänga bankkontoret här? Det visste jag inte. Det var inte bra, då får jag en och en halv mil till att åka till Bredbyn.
Birgitta Eriksson har varit Handelsbanken trogen i 32 år.
Det är den enda bank jag haft. Jag har varit väldigt nöjd med Handelsbanken i alla år, men stänger det kontoret här i Mellansel funderar jag skarpt på att gå över till en annan bank.
Enligt Lars Backlund, kontorschef för Handelsbankens kontor i Örnsköldsvik, stänger Mellanselskontoret någon gång till sommaren.
Exakt datum vet vi inte i dag, säger han. Nu ska vi använda tiden till att diskutera med våra kunder som drabbas hur vi ska kunna lösa de praktiska problem som uppstår.

HAR ETT ANSVAR
Det är ett tråkigt beslut att stänga kontoret, jag förstår att folk är besvikna på oss. Det hjälper visserligen inte Mellanselsborna, men jag tycker ändå att vi har gott om kontor på andra platser runtom i Örnsköldsviksområdet.
Margareta Wåhlstedt har viss förståelse för Handelsbankens argument om lönsamhet för kontoret.
Naturligtvis ska en bank vara lönsam, men frågan är hur lönsam, säger hon. En bank har också ett samhällsansvar och ett ansvar mot sina kunder som varit banken trogen i många år.

PER EURENIUS

Mer läsning

Annons