Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Bälten ett realistiskt krav”Samstämmighet om att säkerheten måste öka för skolskjutsar

Bälten i alla skolskjutsar.
Det kräver näringsminister Björn Rosengren.
Och entreprenörerna håller med.
– Det är ett realistiskt krav, tycker Birgitta Åström, trafikplanerare på Örnsköldsviks Buss. Men förbättrad säkerhet innebär också en kostnad.

Annons

Näringsministern sa det i Örnsköldsvik på trafiksäkerhetskonferensen i april, och han säger det nu ännu tydligare:
Jag förväntar mig nu att kommunerna i sin upphandling ställer krav på obligatoriska bilbälten.
För Örnsköldsviks del, där gällande upphandling gäller till hösten 2004, kommer det med all säkerhet att bli så att kommunen inte bara skärper sina krav på den punkten.
I ett projekt i Länstrafikens regi drivs sedan en månad tillbaka 22 punkter som syftar till att öka säkerheten för samhällets minsta på deras väg till och från skolan.
Länstrafiken kommer också att ta över upphandlingarna av kommunen.
Bra med debatt
Det är jättebra med en debatt kring skolskjutsarna, anser Birgitta Åström. Ett par otäcka olyckor den senaste tiden ligger säkert bakom att ämnet är så aktuellt just nu.
I dag är det bara en av fem svenska kommuner som slagit fast att skolskjutsarna ska ha bälten.
Nu ökar regeringen trycket på kommunerna.
Redan idag finns det bussar som är utrustade med bilbälten, påpekar Rosengren. Det finns också krav på att bilbälten ska användas i de bussar som är försedda med sådana.
För mig är det självklart att man använder bussar utrustade med bälten som skolskjutsar. Jag förväntar mig nu att kommunerna i sin upphandling ställer krav på obligatoriska bilbälten. Så gör man till exempel i Luleå.
Hos Örnsköldsviks Buss har enkäten från Länstrafiken nyligen landat. Birgitta Åström berättar att företaget ännu inte hunnit ut med enkäten till de cirka 70 berörda förarna som ska fylla i den.
Halva styrkan har semester, och nu är det ju midsommar. Vi låter den ligga här till semestrarna är över i augusti.
Tittar man på listan punkt för punkt ser förslagen på förbättringar klart logiska ut. För den entreprenör som ger sig i kast med att beta av dem kommer kostnaderna att skjuta i höjden.
I slutändan är det här något som kommunens skattebetalare får vara med och stå för, säger Åström. Vi måste ju begära den summa som det kostar oss att förbättra säkerheten, utbilda förare och bedriva trafiken.
Om man bara tittar på det som verkar ligga närmast hur ställer ni er till att alla era bussar ska ha bälten?
Det är jättebra. Men det måste nog ske under en övergångsperiod. Det går för det första inte att montera bälten i alla bussar, och ska man tvingas köpa nya bussar för att kunna ha bälten så blir det dyrt.
Vad säger du om alkolås på bussarna och om att förarna ska drogkontrolleras?
Klart att förarna ska vara nyktra. Vi har genomför tester hos oss sedan två år tillbaka. Det är inga problem, förarna gör utandningsprov med jämna mellanrum.
Ändring på gång
I måndags beslutade EU:s transportministrar att ändra i ett tidigare direktiv rörande just bilbältesanvändning.
Det betyder visserligen att man måste använda bilbälte i alla bussar där de är monterade. Men något obligatoriskt krav på säkerhetsbälten i bussar finns inte inte ens för de som används för att skjutsa barn.
I framtiden ska det bli ändring.
För även om kommunerna inte lyssnar till regeringens uppmaning så kommer barnen som har tur att resa i nytillverkade bussar att resa säkrare från och med januari 2004. Till dess hoppas Vägverket kunna införa det EU-direktiv som kräver tvåpunktsbälten på alla platser i nya bussar. Och trepunktsbälten på de platser där det inte finns något säte framför.


HASSE TAVÉR

Mer läsning

Annons