Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Baazinga JO-anmäler Konsumentverket

/

I juli beslöt Konsumentverket att stänga leklandet Baazinga i Örnsköldsvik efter att ett flertal brister upptäckts.

Nu JO-anmäler leklandet myndigheten, med hänvisning till att felen var åtgärdade när beslutet om förbud togs.

Annons

Allehanda.se har i flera artiklar beskrivit de brister som funnits på leklandet Baazinga.

Läs mer: Brister upptäckta vid Baazinga

Det hela började med en anmälan till Konsumentverket som valde att starta ett tillsynsärende.

Det framkom att leklandet inte installationsbesiktats vilket är ett krav från Konsumentverket.

I den besiktning som sedan gjordes upptäcktes ett 30-tal fel, vissa av dem av sådan allvarlig art att barn riskerade att skadas svårt.

Läs mer: "Säkerheten för barnen är a och o för oss"

Från Baazingas sida åtgärdade man felen och meddelade detta till Konsumentverket, som i sin tur krävde en lista på åtgärdade brister.

Innan listan hunnit skickas in, valde Konsumentverket att förbjuda Baazinga att hålla öppet, med hänvisning att de ville bevisa åtgärderna genom ytterligare en besiktning.

Leklandet höll stängt i fem dagar. Till grund för JO-anmälan skriver advokat Henrik Bodén att han anser att myndigheten och de involverade tjänstemännen har gett felaktig information.

"Hade handläggaren redan den 23 juni informerat om att det krävs en ny besiktning för att godkänna fortsatt drift skulle Klaganden agerat därefter. I stället uppgav hon att det räckte att man inkom med en lista på åtgärder."

Läs mer: Baazinga kan hålla öppet igen

Vidare skrivs i anmälan att "det framgår ej av Konsumentverkets regler eller Produktsäkerhetslagen att en ombesiktning måste genomföras."

Man anser även att Konsumentverkets hänvisning till att det krävs ett nytt besiktningsprotokoll saknar stöd i lag.

Mer läsning

Annons