Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Arg efter strömavbrott: "Fick ingen information"

/
  • Mats Renning, på räddningstjänsten i Örnsköldsvik tycker att läget varit under kontroll vid strömavbrottet på grund av stormen Hilde.

Trygghetslarm fungerade inte, mobilnätet låg nere och även det vanliga telefonnätet.

Dålig information, enligt boende. Läget under kontroll, enligt räddningstjänsten.

Annons

Att hushållen saknar el är en sak, men dessutom har telefonin slagits ut på många ställen i hela Ångermanland. Flertalet mobilmaster har varit ur funktion efter att stormen Hilde dragit förbi Ångermanland. Dessutom har de drabbade inte kunnat nå 112 vid akuta krislägen.

– Det är Solbergsområdet som har varit värst drabbade i Örnsköldsviks kommun, men det har varit värre i Ådalsområdet. Vi har även haft problem fläckvis i andra delar av Örnsköldsviks kommun också, säger Renning.

Erik Persson i Västergissjö mellan Gideå och Björna blev utan ström och tappade mobilnätet på grund av stormen.

– Vi har inte fått någon information, och har lyssnat på radion hela dagen för att veta vad som gäller - men ingenting har vi hört, säger Erik Persson och fortsätter:

– Jag tog bilen och körde mot Ö-vik, fick täckning på mobiltelefonen först i Nävertjäl. Det är för dåligt, och det var då jag reagerade. Om det inträffat en trafikolycka i Västergissjö har det inte gått att slå larm, säger Persson.

Räddningstjänsten i Örnsköldsvik valde att sätta in en del folk på brandstationen i Solberg i inledningsskedet.

– Under litet tag hade vi folk i Solberg då vi har Rakel-systemet kvar där uppe. Vi kände att vi hade ganska bra koll på läget i helgen, säger Mats Renning.

Det tycker inte Erik Persson.

– De måste försöka gå ut med information bättre nästa gång. Trygghetslarmen fungerade inte, och det känns dåligt att det inte finns någon backup i dagens läge. Vi är ändå en bit in på 2000-talet nu. Åtminstone borde ett nödnummer fungera, säger Erik Persson.

Räddningstjänsten bedömde att de hade så pass bra koll på läget att de inte behövde gå ut med någon information via massmedia på grund av stormen.

– Vi har haft kontinuerlig kontakt med elbolagen och även pratat med Telia. När vi går ut med information gör vi det oftast via radion, och då är det P4 Västernorrland som gäller. Den här gången gjorde vi däremot inte det, då vi kände att vi hade läget under kontroll.

För några år sedan slog stormen Dagmar till med full styrka. De materiella skadorna blev något större då. Men effekterna för samhället och antalet drabbade av ström- och telefonbortfall har även efter Hilde varit stort.

– Vår larmcentral har varit hårt belastad då det är många larm som kommit och gått, säger Mats Renning.

Mer läsning

Annons