Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ankaret går mot strömmen

/
  • Enligt cheferna Kerstin Lindgren-Fors och Anna-Lena Lundberg är personalen på Ankaret duktiga på måluppfyllelse. Hälsocentralen har, till skillnad från de flesta i länet, gått plus.
  • Hälsocentralen Ankaret.

Landstingets hälsocentraler går back.

Men Ankaret i Örnsköldsvik går mot strömmen. Fjolåret gav ett överskott på 1.3 miljoner kronor.

Annons

I delårsrapporten efter åtta månader skenar siffrorna för landstingets folkhälso-, primärvårds- och tandvårdsnämnd. Det handlar om intäkter som minskar och utgifter som ökar på länets 21 hälsocentraler.

Fler patienter listar sig privat och fler stafettläkare anlitas. Prognosen pekar på ett underskott för 2013 på 34 miljoner kronor. Det är dubbelt så mycket som i fjol.

Men hälsocentralen Ankaret bidrar inte med underskottet.

– Vi är tre hälsocentraler i länet som går plus. Vi har tvingats bli effektiva när stafettbehovet är stort, förklarar verksamhetschefen Anna-Lena Lundberg.

I budget går det en stafettläkare på två ordinarie läkare.

– Eftersom de kostar mer måste verksamheten anpassas.

Anna-Lena Lundberg pekar på flera framgångsfaktorer där grundtanken är att alla yrkesgrupper ska användas fullt ut. Den sjuksköterskeledda infektionsmottagningen, som Ankaret var först med i länet, har varit framgångsrik. Det är enhetschefen Kerstin Lindgren-Fors som arbetat fram en modell för den.

– Vi jobbar förebyggande och har fått ner antibiotikaförskrivningarna, vilket ger genomslag på siffrorna. Mottagningen skapar fler tomma läkartider som kan användas till dem som verklige behöver träffa läkare.

En annan framgångfaktor är att patienter i behov av sjukgymnast slipper långa och krångliga byråkratiska vägar.

– Nu kan en patient boka tid direkt hos en sjukgymnast. 80 procent av patienterna blir färdigbehandlade där och behöver inte gå till läkare, säger Kerstin Lindgren-Fors.

Hon förklarar att mycket handlar om att tvätta bort ord som Vårdcentral eller läkarmottagning.

– Det är en hälsocentral där det finns olika typer av hjälp. Det behöver inte vara en läkare som patienten ska träffa, det finns många vägar att gå.

Ankaret jobbar även med att utnyttja lokalerna på bästa sätt.

– I stället för att göra oss av med personal försöker vi se vilka lokaler vi kan avstå ifrån, och sänka hyreskostnaderna, säger Anna-Lena Lundberg.

Hälsocentralen Ankaret har 16000 listade patienter, en siffra som ligger ganska konstant.

– Precis som andra hälsocentraler tappar vi patienter, men det kommer även nya, säger Anna-Lena Lundberg och tillägger att Ankaret fått åka runt i länet och berätta om hur de gör för att undvika röda siffror.

– Personalen är medveten om vilka mål vi har. Vi har ett väldigt starkt samarbete och alla är måna om att målen ska uppfyllas.

Mer läsning

Annons