Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ångermanland bevakas från ovan

GIDEÅ. En blixt slår ner och det börjar brinna mitt inne i skogen. Branden kan vara svår att upptäcka för de som befinner sig på marken, därför finns brandflyget, som utgörs av privatflygare. Nu när det är extremt torrt i marken flyger två flygklubbar i Ångermanland runt i speciella slingor för att spana efter skogsbränder.

Annons

Sedan första maj till sista augusti har brandflyget i Örnsköldsvik, som utgörs av Örnsköldsviks motorflygklubb, hög beredskap. Nu när det är extra torrt i markerna flyger de tre turer per dag, varannan vecka. Ena veckan Örnsköldsviks motorflygklubb och andra veckan Härnösands flygklubb.
Länsstyrelsen har ansvaret för brandflyget och arbetet koordineras av Ånge räddningstjänst. Varje morgon kontaktas klubben av Ånge räddningstjänst och informeras om hur många turer de ska åka.
Staten betalar bränsle och privatflygarna flyger in de timmar de behöver för att behålla sina certifikat.

SPANAR EFTER BRAND
Bernt Lord (ordförande i klubben) och Anders Edlund tog sina certifikat för tio år sedan. Sedan dess har de flugit för brandflyget, förutom den regniga sommaren 2000, då kontrollerade de bara om radion fungerade.
I år är läget extremt.
Är det en varm sommar får vi ihop våra flygtimmar, säger Anders Edlund.
Men även om det är dåligt väder kan vi inte hålla oss ifrån att flyga, säger Bernt Lord.
Från maj till i går hade brandflyget i Örnsköldsvik upptäckt sex bränder i Ångermanland.
Jag har aldrig varit med om dylikt, att det är så torrt i slutet av maj och i början av juni, säger Bernt Lord.
Klubben har runt 20 medlemmar som turas om att flyga för brandflyget och på så sätt kan de flyga in de flygtimmarna som behövs per år.
När det är hög brandrisk flyger vi tre slingor per dag, säger Bernt Lord.
Varje slinga tar runt 2,5 timmar, upptäcker de en brand tar det betydligt längre tid. Slingan startar i Gideå, därefter åker de till Sidensjö, Näsåker, Ramsele, Junsele, Solberg, Trehörningsjö och sedan åter till utgångspunkten i Gideå.
Om vi upptäcker en brand kontaktar vi SOS i Sundsvall och berättar exakt var det brinner, säger Anders Edlund. Uppifrån ser du varje vattenpöl, och ser de rätta vägarna. Vi guidar räddningstjänsten till rätt plats.

VIKTIG FUNKTION
Anders Edlund arbetar som deltidsbrandman i Gideå. I förra veckan fick de ett larm om en brand utanför Gideå.
De ledde oss fram till branden. Utan brandflyget hade det nog blivit en ordentlig brasa, säger Anders Edlund. Räddningstjänsten sparar nog in stora pengar på brandflyget.
Från luften har de en unik utsikt. Om de går upp vid Gideå flygplats kan de upptäcka en brand i Sollefteå eller ända vid gränsen till Jämtland.
Planet de flyger i, en fyrsitsig Pipe Cherokee, ägs av klubben. För att upptäcka eventuella bränder flyger de på cirka 1000 meters höjd.
Brandflyget betyder mycket för Bernt och Anders, det är ett viktigt uppdrag men även deras största hobby.
Att få flyga är en pojkdröm som gått i uppfyllelse, säger Bernt Lord.
Det är som de säger, skillnaden mellan pojkar och män är bara priset på deras leksaker, säger Anders Edlund.
Båda älskar att vistas högt upp i det blå, men hur går det ihop med Bernt Lords höjdrädsla?
Ja, jag är faktiskt höjdrädd, men det är värre att stå längst upp på en stege och måla än att sitta i ett flygplan. I flygplanet får man inte alls samma känsla, säger Bernt Lord.

SOFIA GÖTH

Mer läsning

Annons